3178  |      

خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 485
پنج شنبه, 05 آذر 1394 ساعت 11:13

آمریکا

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معرفی کشور

پرچم نشان ملی امریکا

  

 

ایالات متحدهٔ‌ امریكا (نام‌های دیگر به كاررفته: امریكا، آمریكا، ايالات متحده، اتازونی ) کشوری است با سیستم جمهوری فدرال در امریکای شمالی. پایتخت آمریکا شهر واشینگتن است.
   اين كشور در شرق به اقیانوس اطلس، در غرب به اقیانوس آرام، از شمال به كشور کانادا و از جنوب به مکزیک محدود می‌شود. امریکا از طريق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد و مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها و مناطق متعلق به امریکا در سراسر جهان پراكنده‌اند.
    شهروند ايالات متحده امریكا را معمولاً «امریکایی» می‌نامند.

 

تاریخ
     نخستین انسان‌ها در حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش از آسیا و از راه آنچه امروز تنگه برینگ نامیده می‌شود به قاره آمریکا آمدند. از این نخستین آمریکائیان سنگ‌نگاره‌ها و گورستان‌ها و برخی اشیا بجا مانده است.

اگرچه گفته می‌شود که مردمان شمال اروپا مانند وایکینگ‌ها بارها به سواحل شرقی آمریکا آمده بودند ولی موج مهاجرت اروپائی‌ها پس از سفر کریستف کلمب به این قاره آغاز شد. در سال‌های ۱۵۰۰ بتدریج گروه‌های اروپائیان به آمریکا آمدند و در آن‌جا زندگی تازه‌ای را شروع کردند.

اسپانیائی‌ها در منطقه فلوریدای امروز ساکن شدند. انگلیسی‌ها شهر جیمز تاون در ویرجینیای امروز را آباد کردند و هلندی‌ها نیو آمستردام را، که اکنون نیویورک خوانده می‌شود، ساختند.

 



مناطق مختلف شرقی آمریکا چند بار بین قدرت‌های بزرگ اروپائی دست به دست شد. مهاجران انگلیسی در بخش‌های زیادی از سرزمین جدید مستقر شدند و این بخش‌ها به‌صورت مستعمره انگلستان اداره می‌شد. نبردهائی نیز بین مهاجران اروپائی و مردمان بومی آمریکا بر سر مالکیت زمین در می‌گرفت. دولت انگلستان مالیاتی برای تأمین مخارج لشکرکشی به قاره نو و حمایت از مستعمره‌نشینان در برابر بومیان وضع کرد و از مهاجران دریافت می‌داشت. مستعمره نشینان از پرداخت این مالیات ناراضی بودند و بالاخره به شورش علیه حکومت انگلیس دست زدند.

جنگ‌های انقلاب آمریکا به پیروزی مستعمره‌نشینان منجر شد و ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۷۶ از بریتانیا به استقلال رسید.

سال ۱۸۶۱، جنگ داخلی آمریکا رخ داد، که یکی از خونین‌ترین جنگها از این نوع در جهان می‌باشد. علت این جنگ به برده‌داری در ایالات جنوبی می‌رسید، که آبراهام لینکلن خواهان برکناری آن بود. این جنگ سال ۱۸۶۵ با پیروزی شمالی‌ها به رهبری لینکلن، پایان گرفت.


در جنگ جهانی اول، پس از یک پیروزی امپراتوری آلمان بر روسیه تزاری، آمریکا پس از اعلام جنگ زیردریایی آلمانی‌ها سال ۱۹۱۷، به مداخله در جنگ کشیده شد. پس از شکست آلمانی‌ها و آغاز جنگ جهانی دوم آمریکا در کنار انگلستان و سایر متفقین بر ضد رایش سوم می‌جنگید. آمریکا که در ابتدا در این جنگ نیز بی‌طرف بود در ۷ دسامبر ۱۹۴۱، با حمله هوایی ناگهانی ژاپن بر پرل هاربار مواجه شد. این حمله که باعث کشته‌شدن و تلف شدن تعداد زیادی از خدمه و سربازان نیروی دریایی آمریکا و بخش بزرگی از تجهیزات آن بود، شاید علت اصلی حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی در پایان جنگ جهانی دوم می‌باشد.

با پیروزی متفقین و شکست نهایی آلمان نازی در این جنگ، آمریکا که کمترین خسارات را متحمل شده بود، به عنوان اولین ابرقدرت در جهان به این ترتیب شناخته شد.



 

زبانهای رسمی:

 

 

 

پایتخت:

واشینگتن دی سی

بزرگترین شهر:

نیویورک

رئیس جمهور

باراک اوباما

معاون رئیس جمهور

دیک چنی

مساحت:

9,631,420 کیلومتر²

 

 

واحد پول:

دلار آمریکا $ USD

دامنه اینترنتی:

us  gov  edu mil  um 

پیش شماره تلفنی:

1+


جاذبه های توریستی

مجموعه ساختمانی داکوتا 

مجموعه ساختمانی داکوتا (The Dakota) یکی از قدیمیترین و گرانترین ساختمانهای مسکونی در شهر نیویورک است که در مجاورت پارک مرکزی نیویورک (Central Park) قرار دارد.
شهرت ساختمان داکوتا بیشتر بخاطر قدمت تاریخی آن و ساکنین معروف و مشهوری است که در آن زندگی کرده و یا میکنند.
ساختن ساختمان داکوتا از سال ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۴ به طول انجامید. آرشیتکت ساختمان داکوتا، هنری هاردنبرگ بود که از طراحان بنام آنزمان در آمریکا بود. ساختمان داکوتا به شکل حرف? U (که نوع خاصی از طراحی قرن ۱۸ میلادی است) طراحی و ساخته شده است.
از جمله افراد مشهوری که در ساختمان داکوتا زندگی میکردند، میتوان به خواننده انگلیسی گروه بیتلز جان لنون اشاره کرد که در جلوی ساختمان فوق به ضرب گلوله به قتل رسید.
همچنین در چند کتاب داستانی و فیلم به ساختمان داکوتا اشاره شده است.

جزیره آلکاتراز 

 
 
 
 
جزیره آلکاتراز (Alcatraz) اولین بار توسط فردی به نام جوان دی آیالا (Juan de Ayala) کشف شد و نام آلکاتراز از لغت پلیکان در زبان اسپانیایی - با ریشه عربی - و از کلمه AlBatross، در زبان انگلیسی به معنی نوعی مرغابی دریایی گرفته شده است.
جزیره آلکاتراز در مرکز خلیج سانفرانسیسکو در کالیفرنیا واقع شده است و تا سالها قبل به عنوان یک محدوده نظامی شناخته شده بود و پس از آن نیز امن ترین زندان در جهان به شمار می رفت.
اما امروزه این جزیره با نظارت آژانس پارک های ملی آمریکا، به مکانی تاریخی تبدیل شده و به عنوان بخشی از جاذبه های توریستی این ایالت در معرض دید همگان قرار می گیرد. بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از قایق به این جزیره که در لیست مکان های تاریخی ملی قرار دارد، سفر کنند و از آن دیدن کنند.
تاریخچه
آلکاتراز در سال ۱۸۵۰ به عنوان تاسیسات نظامی بنا شد و پس از آن تا سال ۱۹۳۳ بعنوان یک زندان نظامی کاربری داشت. در ماه آگوست سال ۱۹۳۴ به زندان فدرال تبدیل شد و ۲۹ سال مقر جنایتکاران حرفه ای از جمله آل کاپون، رابرت فرانکلین استرود - که به پرنده باز آلکاتراز معروف بود – و آلوین کارپیس که با سابقه ترین زندانی آلکاتراز به شمار می رفت و ... بود.
این جزیره به علاوه، محل سکونت کارکنان زندان و خانواده هایشان نیز محسوب می شد و امروز همه ساله با حضور ساکنان جزیره در دومین هفته ماه آگوست جشن سالگرد افتتاح زندان آلکاتراز برگزار می شود.
در ۲۱ ماه مارس سال ۱۹۶۳، به دستور رابرت اف کندی، این تبعیدگاه که حدود ۲۵۰ زندانی در آن اقامت داشتند برای همیشه تعطیل شد. این اقدام علت های مختلفی داشت، از جمله سنگین بودن هزینه اداره آن نسبت به دیگر زندان ها و آلوده کردن آب خلیج سانفرانسیسکو بر اثر فاضلاب آن؛ علاوه بر این مسلم بود که ساختن یک زندان معمولی جدید که در خشکی قرار داشته باشد، آسانتر از پرداخت هزینه های سرم سام آور آلکاتراز بود.
در سال ۱۹۶۹ بومیان آمریکایی از قبایل مختلف در حالیکه خود را "بومیان قبایل آمریکا" نامیدند، این جزیره را اشغال کردند. هدف آنها از تحصن در جزیره درخواست تاسیس یک مرکز آموزشی - فرهنگی در آنجا بود و برای رسیدن به منظور خود به تخریب ساختمان های جزیره پرداختند. سرانجام پس از ۱۸ ماه دولت آمریکا آنها را مجبور به ترک این ناحیه کرد، نتیجه این تحصن تاسیس یک حکومت جدید خودگردان بود.
از سال ۱۹۳۷ تا کنون آلکاتراز موضوع بسیاری از فیلم های سینمایی بوده؛ این جزیره به "صخره" نیز معروف است و در سال ۱۹۹۶ فیلمی به همین نام در رابطه با آکاتراز ساخته شد.
مهم ترین فرارهای آلکاتراز
در طول ۲۹ سال، هیچ فرار موفقی در این تبعیدگاه ثبت نشد و در تمام تلاش هایی که انجام شد یا زندانیان هدف شلیک گلوله قرار گرفتند و یا در آب های خلیج غرق شدند. از بین ۳۶ نفر زندانی که اقدام به فرار کردند، ۷ نفر با شلیک گلوله به قتل رسیدند، ۲ نفر غرق شدند، ۵ نفر مفقود الاثر شدند و بقیه مجددا توسط ماموران زندان دستگیر شدند.
اما در میان باید اشاره کنیم که دو زندانی موفق به فرار از جزیره شدند، یکی در سال ۱۹۴۵ و دیگری در سال ۱۹۶۲ که هردو دستگیر شدند و مجددا به زندان برگردانده شدند.
از دیگر فرارهای معروف می توان به سه زندانی یکی به نام فرانک موریس و دو برادر به نا های جان و کلارنس انگلین، اشاره کرد. آنها در تاریخ ۱۱ ژوئن سال ۱۹۶۲ از سلول هایشان ناپدید شدند، داستان این فرار در فیلمی به نام "فرار از آلکاتراز" به تصویر کشیده شده است. با وجود شواهد اندکی که مبنی بر اثبات کشته شدن این سه تن یافته شد، آنها را غرق شده فرض کرده و در لیست گمشدگان قرار دادند.
     
 
298444215 : جمعيت
انگلیسی - اسپانیایی : زبان
99% : با سواد
0.91% : رشد جمعيت
پرتستان - کاتولبک : دين
36.5 : توريست در سال
واشنگتن : پايتخت
جمهوری فدرال دموکرات : حكومت
9 631 420 : مساحت
بین کانادا و مکزیک : همسايه ها
268 000 000 : خط تلفن
194 479 364 : همراه
.us : شناسه اينترنتي
Dollar : واحد پول
گندم - غله - میوه - سبزیجات - کتون - انواع گوشت - لبنیات - ماهی - محصولان جنگلی : محصولات كشاورزي
صادرات تکنولوژی - مشاوره - نفت - فولاد - قوای محرکه - مخابرات - شیمیایی - الکترونیک - صنعت غذایی - چوب : صنعت
3.5% : رشد اقتصادي
5.1% : بيكار
2119 : بودجه
کشاورز=24.7 | صنعتی = 60 | خدماتی = 16.3% : صادرات به ايران
3892 : واردات از ايران
  : زميني
226 605 : راه آهن
6 447 638 : آبي
14 858 : فرودگاه
 
 
 

شهرهاي مهم

هاوائی 

 

مجمع‌الجزایر هاوائی (هاوایی هم نوشته شده) در اقیانوس آرام ایالت پنجاهم کشور آمریکا است. پایتخت و شهر مهم آن هونولولو است. طول نواری که مجمع‌الجزایر هاوائی را تشکیل می‌دهد ۳،۳۰۰ کیلومتر است. هشت جزیره اصلی هاوائی اوآهو Oahu، مائوئی Maui، کائوآئی Kauai، لانائی Lanai، مولوکای Molokai، نیهاو و Niihau و کاهولاوی Kahoolawe هستند. بزرگ‌ترین این جزیره‌ها جزیره هاوائی با وسعت ۸،۱۵۰ کیلومتر مربع و کوچک‌ترین آنها جزیره غیرمسکونی کاهولاوی با ۱۲۵ کیلومتر مربع وسعت است.
اقیانوس در پیرامون جزایر هاوائی ۴،۰۰۰ تا ۵،۰۰۰ عمق دارد. معروفترین کوه هاوائی دایمند هد (Diamond Head) در نزدیکی (هونولولو) است. برخی از آتشفشان‌های هاوائی هنوز فعالند از جمله مانوئا لوآ Manua Loa و کیلوئه‌آ Kiluea. در شمال شرقی مولوکاوی پرتگاهی به بلندای ۱،۱۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد که از بلندترین پرتگاه‌های جهان است.
آب و هوای هاوائی معتدل و نمناک است. بالاترین دمای هونولولو ۳۱ درجه سانتیگراد و پایین‌ترین دمای آن ۱۳ درجه سانتیگراد است. میزان بارندگی در یک روز در هونولولو گاه رکوردهای جهانی را می‌شکند. کوه وایالئاله Waialeale در جزیره کاوائی، با ۱۲۳۸ سانتیمتر بارندگی در سال از نمناکترین مناطق جهان است.
شمار گیاهان بومی هاوائی به چندین هزار میرسد و ۶۶ گونه پرنده بی‌همتا در هاوائی شناسائی شده اند. پیش از راه یافتن انسان‌ها به هاوائی هیچ پستانداری در این جزایر حضور نداشت.
گمان بر اینست که مردمی که هزار سال پیش به هاوائی رفتند، از مارکیساز Marquesas که در ۴ هزار کیلومتری جنوب غربی آنجاست کوچ کرده اند. البته موج بزرگ مهاجرت به هاوائی حدود ۵۰۰ و یا ۶۰۰ سال پیش از سوی پلی‌نزی‌ها انجام گرفت. در اواخر سده هیجدهم بود که اروپاییان هاوائی را کشف کردند. جمعیت هاوائی در آن زمان در حدود ۳۰۰ هزار نفر بود. نخستین اروپائی که وارد هاوائی شد کاپیتان جیمز کوک در سال ۱۷۷۸ بود و آن را جزایر ساندویچ نامید. از سال ۱۸۵۲ تا ۱۹۳۰، صاحبان کشتزارها ۴۰۰،۰۰ کارگر کشاورزی را که بیشتر آسیائی بودند به هاوائی آوردند. در سال ۱۹۰۰، بومیان کمتر از ۱۵ درصد کل جمعیت و بقیه را آسیایی‌ها تشکیل میداند. هم اکنون نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت این ایالت را سفید پوستان یا دورگه‌های سفید تشکیل می‌دهند. در سال ۱۹۸۸، جمعیت این ایالت به یک میلیون و صد هزار نفر رسید. در نتیجه مهاجرت، درصد رشد جمعیت سالانه هاوائی از متوسط رشد جمعیت در ایالات متحده بسیار بالاتر است.
نخستین کشتزارهای شکر در سال ۱۸۳۷ در هاوائی بوجود آمد، با اینکه فقط در میانه‎های سده بود که این جزایر به تولید کنندگان اصلی شکر تبدیل شدند. از آن زمان تا آخر قرن نوزدهم، هاوائی به مقام یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان شکر نائل شد. هاوائی همچنان بخش عمده‌ای از فراورده شکر جهان را تأمین می‌کند و سالانه در حدود ۶۵۰،۰۰۰ تن آناناس تولید می‌کند که آن را بزرگ‌ترین تولید کننده این محصول ساخته است. بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایالتی در اواهو متمرکز شده است. لانای و مولوکائی هر دو برای اشتغال و درآمد به حد زیادی به تولید آناناس متکی هستند. همانگونه که شکر و آناناس در ماوی و کاوائی پایه‌های اصلی اقتصادی هستند، حیوانات اهلی و شکر در جزیره بزرگ این نقش را ایفا می‌کنند.
رژیم پادشاهی هاوائی در سال ۱۸۹۳، برکنار شد و دولت انقلابی جدید فورا در خواست ضمیمه شدن به ایالات متحده را نمود. بالاخره در سال ۱۸۹۸، پس از اینکه درخواست اولیه آنها رد شده بود، به عنوان محدوده کشوری پذیرفته شدند.
امروزه نیروی دریائی ایالت متحده کاهولاوی را در اداره می‌کند و از آن برای تمرینات ارتشی استفاده می‌کند. ارتش تقریباً بیش از ۲۵ درصد اواهو، که شامل زمین‌هایی در اطراف پرل هاربر Pearl Harbor (که یکی از بهترین بندرگاه‌های طبیعی اقیانوس آرام شمرده می‌شود) است را در دست دارد.

تکزاس  

 

 

تکزاس یکی از ایالت‌های جنوبی امریکا است. پایتخت آن آستین و شهرهای مهم آن دالاس و هیوستن هستند. لقب این ایالت، «ایالت تک‌ستاره» است.
با مساحتی نزدیک به ۶۹۶٬۲۴۱ کیلومتر مربع و جمعیت ۲۲٫۵ میلیون نفر, دومین بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکاست.
پارلمان تکزاس دارای دو مجلس نمایندگان و سنا است. اکثر سیاست‌مداران منتخب این ایالت را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌‌دهند.
اقتصاد تکزاس بر مبنای فناوری اطلاعات، صنایع نفت و گاز، و کشاورزی است. این ایالت با تولید ناخالص ۷۶۴ میلیارد دلار در سال، رتبه سومین بزرگ‌ترین اقتصاد در میان ایالات آمریکا را داراست. این ایالت همچنین با 117.2$ میلیارد دلار صادرات در سال 2004, رتبه بزرگ‌ترین صادر کننده در میان پنجاه ایالت آمریکا را به خود اختصاص داد.
شهر هیوستن این ایالت دارای بزرگ‌ترین مرکز درمانی دنیا به نام مرکز درمانی تکزاس می‌باشد. مرکز فضایی جانسون ناسا نیز در شهر هیوستن واقع است. این شهر از لحاظ جمعیتی چهارمین بزرگ‌ترین شهر آمریکاست.
شهرهای سن‌آنتونیو و دالاس نیز به ترتیب هشتمین و نهمین بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا از لحاظ جمعیتی می‌‌باشند.
سن آنتونیو قلب تاریخی تکزاس بشمار می‌آید و محل استقرار ابَرشرکت ای‌تی‌اندتی AT&T، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی آمریکا است. به روایتی، سالی ۲۰ میلیون گردشگر از این شهر بازدید می‌کنند. تیم سن آنتونیو اسپرز (Spurs), قهرمان لیگ بسکتبال حرفه‌ای ان.بی.ای (NBA) آمریکا در سال 2005 ,از این شهر می‌‌باشد.
تکزاس همچنین دارای جمعیت زیاد ایرانی تبار و فارسی زبان می‌‌باشد.

رسومات خاص

بازار هنری سانتافه 

 

 

این شهر به خاطر هنرهای متعدد و مختلفی که حاصل فرهنگ چند وجهی آن است، شهرت دارد. مجسمه‌های بسیاری در سطح شهر دیده میشوند که تعداد زیادی از آنها متعلق به سنت فرانسیس و قدیسان دیگر هستند. از آنجایی که سنت فرانسیس به خاطر عشق به جانوران شهرت دارد، مجسمه ها و تصاویر پرندگان، جانوران وحشی و اهلی در تمام شهر دیده میشود که با سبکهایی از باروک گرفته تا پست مدرن، کار شده اند.هنرهای نمایشی و ادبیات نیز تحت تاثیر هنرهای تجسمی منطقه شکل گرفته اند.
خیابان کنیون (Canyon) در قسمت شرقی میدان اصلی، مرکز اصلی تجمع گالریهای هنری و رستورانهای شهر بوده و مقصد اصلی توریستها و شهروندان ثروتمند منطقه است. بازار هنری سانتافه، پس از نیویورک و لوس آنجلس، سومین بازار بزرگ هنری در آمریکا است و گالریهای خیابان کنیون به طور مرتب آثار هنری بومی، هنرهای تجربی، آثار قدیمی روسی و ژاپنی را به نمایش میگذارند.
شهر و مناطق اطراف آن، جاذبه فراوانی برای هنرمندان دارد و در طی دهه های متوالی هنرمندان بسیاری برای ثبت زیبایی طبیعت و مناظر بی نظیر گیاهی و جانوری آن، به سانتافه آمده اند. یکی از مشهورترین هنرمندان با اصلیت نیو مکزیکو، خانم جورجیا اوکیف (Georgia O’Keefe) است که مدتها در سانتافه زندگی میکرد. موزه جورجیا اوکیف در سانتافه به افتخار او نام گذاری شده است و به نمایش آثار او و هنرمندانی که پیرو سبک یا دیدگاههای او هستند، اختصاص یافته است.
موسیقی و اپرا نیز در فستیوال سالیانه اپرای سانتافه محلی برای نمایش پیدا میکنند. این فستیوال هر سال در اواخر ماه جون تا اوایل ماه اگوست، در کنار فستیوال موسیقی مجلسی سانتافه، برگزار میشود
 

هتل ها

این بخش از سایت در حال ساخت است.

مرکز خرید

این بخش از سایت در حال ساخت است.
خواندن 2315 دفعه

آخرین‌ها از

محتوای بیشتر در این بخش: « آلمان ایتالیا »
بازگشت به بالا

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی