3178  |      

خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 485
پنج شنبه, 05 آذر 1394 ساعت 10:45

کانادا

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معرفی کشور

  

 کانادا شمالی‌ترین کشور واقع در امریکای شمالی است. به صورت رسمی عنوان کنفدراسیون به کانادا اطلاق می‌شود، اما در واقع این کشور به صورت فدراسیون و زیر تشریفات سلطنت مشروطه اداره می‌شود. در جنوب و شمال‌غرب هم‌مرز ایالات متحده‌ امریکا است. مرز ۸۰۴۵ کیلومتری بین این دو کشور طولانی‌ترین مرز بی‌دفاع در کل جهان است. کانادا از سوی شرق در کنار اقیانوس اطلس و از سوی غرب در کنار اقیانوس آرام قرار دارد. این کشور از شمال به اقیانوس منجمد شمالی و شمالگان می‌رسد.

    پاییتخت کانادا شهر اتاوا است، محلی که در آن مجلس کشور و خانهٔ فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی رئیس مملکت است و به عنوان نمایندهٔ ملکه الیزابت دوم در کانادا، مستعمرهٔ سابق انگلستان، زندگی می‌کند. کانادا بزرگ‌ترین عضو مجموعهٔ کشورهای همسود (مشترک‌المنافع) است.

 

تاریخ
در سال ۱۴۹۷ میلادی، جان کابوت پس از رسیدن به سواحل نیوفاندلند، یک مستعمره انگلیسی ایجاد کرد. حدود ۴۰ سال بعد، ژاک کارتیه به دهانه رود سنت لورنس (در نزدیکی شهر مونترال) قدم گذاشته و مستعمره‌ای فرانسوی بنا نهاد. از آن پس، مهاجران انگلیسی بیشتر در سواحل دریا و خلیج هودسن مستقر شدند، در حالی که فرانسویان بیشتر به سوی مناطق داخلی کانادا روان شدند. در سال ۱۷۸۳ بریتانیا کنترل بخش فرانسوی‌نشین کانادا (ایالت کبک کنونی) را نیز در اختیار گرفت.

 

تقسیمات کشوری
دریاچه‌ مورین در پارک ملی بنف، استان آلبرتا

کانادا به ۱۰ استان و ۳ قلمرو تقسیم شده‌است. استان‌ها در مجموع استقلال زیادی از دولت مرکزی دارند، اما، درجهٔ این آزادی عمل در نزد قلمروها کمتر است.

استان‌ها عهده‌دار چرخاندن برنامه‌های اجتماعی کشور هستند و همراه دولت فدرال به جمع‌آوری مالیات می‌پردازند. هم‌زمان، دولت فدرال می‌تواند برنامه‌های ملی خود را به سرتاسر کشور معرفی کند، ولی اختیار شرکت در این برنامه‌ها با خود استان‌هاست. دولت فدرال عهده‌دار میزان کردن ثروت میان استان‌هاست، و برای این منظور همه‌ساله مقداری از درآمدهای استان‌های دارا را میان استان‌های ندار پخش می‌کند. تمامی استان‌ها و قلمروها مجلس قانون‌گذاری مخصوص خود را دارند.

 

جغرافیا
کانادا از دید مساحت بزرگ‌ترین کشور دنیا پس از روسیه است، ولی جمعیت نسبتاً کمی دارد. با وجود آن‌که وسعت کانادا از همسایه‌اش امریکا بیشتر است، جمعیتی معادل ۱۱ درصد جمعیت امریکا دارد (۳۲ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ میلادی). کانادا کشوری نوین و دارای فناوری پیشرفته‌است و توان تأمین انرژی سوختی خود از منابع درونمرزی را دارد. این کشور دارای منابع گستردهٔ طبیعی است، و برخی از استان‌های آن وابستگی سنگینی به استفاده از این منابع دارند. آب و هوای کانادا روی هم رفته سرد و در بیشتر نقاط قطبی است. البته آب و هوا در بخش جنوب غربی، جایی که شهر ونکوور و جزیره‌ ونکوور از استان بریتیش کلمبیا در آن قرار دارند، معتدل است.تورنتو نیز که از شهرهای مهم این کشور است از نظر فعالیتهای بورسی در دنیا بین ۱۰ کشور مهم از نظر بورس است آب و هوای تورنتو سرد و جنگلهای تایگا در این کشور دیده می‌شود برج سی ان در تورنتو اولین برج بلند مخابراتی جهان است.در خارج از شهر آبشار نیاگارا قرار دارد که بزرگ‌ترین آبشار از نظر عرض است و یک دهکده رویایی نیز به همین نام(نیاگارا)وجود دارد

 

اقتصاد
کانادا یکی از کشورهای عضو گروه هشت است. این کشور دارای منابع معدنی غنی، صنایع پیشرفته (همچون خودروسازی، صنایع شیمیایی و نفت، صنایع غذایی، چوب و کاغذ، صنایع معدنی و فلزی و شیلات) و محصولات فراوان کشاورزی (از جمله گندم، دانه‌های روغنی، میوه، سبزیجات و توتون) است.
 

مردم
مردم کانادا عموماً انگلیسی زبان و در استان کبک فرانسوی زبان هستند. اما هنوز در مناطقی از شمال کانادا که عموماً اهالی بومی هستند مردم به زبان محلی صحبت می‌کنند.

 

زبانهای رسمی:

انگلیسی و فرانسوی

پایتخت:

اتاوا

بزرگترین شهر:

اتاوا و تورنتو

ملکه:

الیزابت دوم

نخست وزیر:

استیفن هارپر

مساحت:

9,984,670 کیلومتر²

واحد پول:

دلار کانادا $

دامنه اینترنتی:

ca

پیش شماره تلفنی:

1

   
 
33,098,932 : جمعيت
انگليسي : زبان
  : با سواد
10.78/ 1000 : رشد جمعيت
كاتوليك 64% ، پروتستان 23.3% : دين
  : توريست در سال
اوتاوا : پايتخت
سلطنت مشروطه : حكومت
9,984,670 كيلو متر : مساحت
آمريكا : همسايه ها
18,276,400 : خط تلفن
14,984,400 : همراه
.ca : شناسه اينترنتي
دلار كانادا : واحد پول
گندم ، جو ، تنباكو ، سبزيجات ، نفت خام : محصولات كشاورزي
صنايع غذايي ، حمل و نقل ، صنايع چوب ، : صنعت
2.9% : رشد اقتصادي
6.8 ميليون : بيكار
159.6 ميليون : بودجه
16.3 ميليون : صادرات به ايران
566.3 بيليون : واردات از ايران
  : زميني
48467 كيلو متر : راه آهن
631 كيلو متر : آبي
1337 : فرودگاه
 
 
 



جاذبه های توریستی

این قسمت از سایت در حال ساخت است.


شهر های مهم

اتاوا 

اتاوا پایتخت کشور کانادا است.

پایتخت فدرال (انتاریو) در امریکای شمالی در کنار رود اتاوا شعبه رودخانه سن لران واقع است ۸۵۹٬۷۰۴ نفر جمعیت دارد با اینکه جمعیت محدوده بزرگتر اتاوا به بیش از یک میلیون هم می رسد . زبان حاکم بر آن هر دو زبان انگلیسی و فرانسه می باشد. مرکز مجلس شورا و مقر حاکم کل است. افتاوا با اینکه پایتخت کانادا می باشد ولی جزو سه شهر بزرگ کانادا (تورنتو، مونتریال و ونکوور) بشمار نمی‌آید. از لحاظ آب و هوایی اتاوا یکی از سردترین پایتخت های دنیا می باشد. از لحاظ جفرافیایی افتاوا در مرز انتاریو و کبک و در شمال شرقی تورنتو و غرب مونتریال قرار دارد.

کبک  

شهر کبک مرکز ایالت کبک کانادا و بزرگترین شهر شرق کبک است و یکی از قدیمی ترین شهرهای کانادا می باشد و بعد از سه شهر سنت جان، پرت رویال و تدوزاک قدیمی ترین شهر کانادا می باشد. کبک با وجود تاریخ 400 ساله‌اش، شهری است دیدنی، پر از فضاهای پرجنب‌وجوش شهری و آثار تاریخی ارزنده.

کبک در مجله Money در فهرست 10 مکان برتر گردشگری آمریکای شمالی نام برده شده است. به گفته شبکه خبری CNN دلیل این محبوبیت بیش از هر چیز مدیون حال و هوای فرانسوی و تاریخی و همچنین زیبایی بی نظیر مناظر طبیعی و بناهای آن است.

شهر از سواحل رودخانه سنت لورنس (St. Lawrence) – یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های جهان - به سمت کوهپایه‌های لورنتیان (Laurentians) که یکی از قدیمیترین مراتع کوهستانی در روی زمین است، امتداد می‌یابد.از سمت شرق به سمت آبشارهای مونت مورنسی (Montmorency) و از غرب با گذشتن از پلهای ارتباطی شهر با سواحل جنوبی و ساحل ژاک کارتیه (Jacques-Cartier) و به سمت شهرهای نویل (Neuville)، پونت روژ (Pont-Rouge) و سنت کاترین دولا ژاک کارتیه (Sainte-Catherine-de-la-Jacques-Cartier) ادامه مییابد.

شهر کبک در مرکز محوطه‌ای قرار گرفته که رودخانه قبل از ورود به مصب خود، باریک می‌شود. قله صخره‌ای شهر که کیپ دایموند (Cape Diamond) نام دارد، 103 متر از سطح رودخانه بالاتر است و به جلوه‌های خاص منطقه می‌‌افزاید. به نوعی می‌توان کبک را مهد تمدن فرانسه در آمریکای شمالی و یک مرکز مهم اقتصادی دانست.

تورنتو  

تورنتو (در انگلیسی: Toronto) مرکز استان انتاریو و بزرگ‌ترین شهر کشور کانادا است. این شهر از شهرهای جهانی (یا اصطلاحا جهانشهر) به شمار می‌آید. برطبق آخرین آمارگیری انجام شده در سال ۲۰۰۴، تورنتو بیش از ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد.
تورنتو قسمتی از ناحیهٔ نعل اسب طلایی (Golden Horseshoe) در استان انتاریو به حساب می‌اید. نعل اسب طلایی ناحیه‌ای با تراکم شدید جمعیت است که ۲۳ درصد از جمعیت کل کانادا رو دربرمی‌گیرد.
 
مونترآل  

مونترآل دومین شهر بزرگ کاناداست. جمعیت آن در ۲۰۰۴ میلادی ۱۸۱۲۸۰۰ و به همراه حومهٔ شهر ۳۶۰۷۰۰۰ نفر بوده است. مونترآل بزرگ‌ترین شهر استان کبک کانادا و دومین شهر بزرگ فرانسه‌زبان جهان (پس از پاریس) است. این شهر هم‌چنین میزان قابل توجهی جمعیت انگلیسی‌زبان و مهاجر متفرقه دارد.

مونترآل در ۱۹۷۶ میزبان بازی‌های المپیک تابستانه بود.

از لحاظ جغرافیایی مونتریال در شرق کانادا در جنوب غرب استان کبک قرار دارد. مونترآل در 539km شمال شرقی تورنتو و در 190km شرق اتاوا قرار دارد. این شهر بزرگترین مرکز تجاری -صنعتی و فرهنگی کبک است.حدود 67% ساکنان آن فرانسه زبان میباشند. شهر مونترال یک شهر با مجموعه ای از فرهنگ های مختلف است.

ونکوور  

ونکوور (در انگلیسی: Vancouver) شهری واقع در استان بریتیش کلمبیا در کشور کاناداست. این شهر بندرگاهی مهم و بزرگ‌ترین کلان‌شهر غرب کانادا (سومین در کل کشور) است.جمعیت ونکوور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۵۸۷٬۸۹۱ نفر و جمعیت کلان‌شهر (ونکوور و حومه) ۲٬۱۸۰٬۷۳۷ نفر بوده است.

جغرافیا
ونکوور بین خلیج برارد از شمال و دلتای رودخانه فریزر از جنوب قرار گرفته است.آب و هوای ونکوور معتدل است. میانگین حداکثر دما در گرم‌ترین ماه (اوت) به ۲۲ و میانگین حداقل هوا در سردترین ماه (ژانویه) به ۰.۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

پیشینه
سابقه سکونت بومیان در منطقه به دست کم ۹٬۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در ۱۷۹۱ دریانوردان اسپانیایی، و در ۱۷۹۲ جورج ونکوور انگلیسی اولین کاشفان غربی بودند که آب‌های اطراف را در نوردیدند. حضور اروپاییان بر خشکی تا ۱۸۰۸، که سایمون فریزر و همراهانش در سواحل منطقه پیاده شدند، ثبت نشده‌است. جویندگان طلا در ۱۸۶۱ به نواحی دهانه رودخانه فریزر وارد شدند. کارخانه الوارسازی‌ که در ۱۸۶۳ ساخته شد آغاز نقش بنیادین صنعت چوب‌بری در شکل‌گیری شهر را رقم زد. شهرکی اطراف این کارخانه گسترش یافت که مشهور به گزتان بود (نام رسمی گرنویل در ۱۸۷۰ به آن اطلاق شد.) به زودی راه آهن سراسری کانادا به گرنویل رسید.

نام گرنویل در ۶ آوریل ۱۸۸۶ تغییر داده شد و شهر ونکوور (به افتخار ناخدا جورج ونکوور) رسما تاسیس شد.


 


مرسومات خاص

این قسمت از سایت در حال ساخت است.


هتل ها

این قسمت از سایت در حال ساخت است.


مرکز خرید

این قسمت از سایت در حال ساخت است.

خواندن 2155 دفعه

محتوای بیشتر در این بخش: « استرالیا یونان »

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی