3178  |      

خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 485
پنج شنبه, 05 آذر 1394 ساعت 09:45

مکزیک

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معرفی کشور

کشوری است در آمریکای شمالی . این کشور از شمال با ایالات متحده آمریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز هم ‌مرز است . همچنین اقیانوس آرام ، در غرب و جنوب ، خلیج مکزیک در شرق و دریای کارائیب در جنوب شرق آن را در برگرفته‌اند . این کشور با حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع وسعت ، ۱۴امین کشور وسیع دنیا و با حدود ۱۰۹ میلیون نفر جمعیت ، ۱۱ا مین کشور پرجمعیت دنیاست . ۷۶٫۵٪ مردم آن مسیحی کاتولیک و ۳/۶درصد پروتستان هستند . زبان رسمی آنها اسپانیایی است .

پایتخت آن مکزیکوسیتی ، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا است . اولین آثاری که از انسان در مسو آمریکا ( مکزیک کنونی ) به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است . مکزیک همچنین مهد یکی از مهمترین تمدن‌های باستان ، آزتک ، بوده ‌است . مکزیک در قرن ۱۶ میلادی توسط هران کورتس کشف شد و در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند . این کشور از سال ۱۵۲۱ تا جنگ‌های استقلال مابین ۱۸۲۱-۱۸۱۰ مستعمره اسپانیا بوده ‌است .

نام آغازین این کشور اسپانیای نو بود . اما پس از آن ‌که نام پایتخت آن را مکزیکوسیتی انتخاب کردند نام مکزیک که بر گرفته از زبان سرخ ‌پوستی ناهوآتل است را برای آن گزیدند . معنی مکزیک مشخص نیست اما به نظر برگرفته از mextli یا Mēxihtli است .

تاریخ

اولین آثاری که از انسان در آمریکای مرکزی به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است . در حدود ۹ هزار سال پیش سرخ ‌پوستان عهد باستان به کاشت ذرت روی آوردن از این اتفاق به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد شده ‌است . به مدت قریب به سه هزار سال اریدو امریکا و مسو امریکا ( از نخستین مناطق ایجاد تمدن بشری در مکزیک ) محل استقرار تمدن‌های پیشرفته موسوم به امریندیان ( آمریکایی - سرخ‌پوستی ) بودند .

اما در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند . اسپانیایی‌ها با توسل به سلاح‌های آتشین توانستند تمدن‌های ازتک ، مایا و اولمک را در مکزیک شکست دهند و این کشور را به تصرف خود درآورند . در سال ۱۵۲۱ نیز اسپانیایی‌ها با کمک تلاکسکالتک‌ها ، که از اصلی‌ترین دشمنان آزتک‌ها محسوب می‌شدند ، تنوچیتیتلان پایتخت ازتک‌ها را به تصرف خود درآوردند . تصرف پایتخت ازتک منجر به تحت‌الحمایگی مکزیک در سال ۱۵۳۵ شد ، از این پس مکزیک تحت‌الحمایه یا به تعبیری دیگر مستعمره اسپانیا شد .

مکزیک پرجمعیت‌ترین منطقه تحت‌الحمایه اسپانیا بود . پس از سه دهه استیلای امپراتوری اسپانیا ، سرانجام در سال ۱۸۱۰ استقلال مکزیک از اسپانیا اعلام شد . صدور اعلامیه استقلال منجر به یک دوره جنگ‌های طولانی میان نیروهای اسپانیا و مکزیکی‌ها شد . در نهایت در سال ۱۸۲۱ مکزیک رسماً به استقلال رسید و ایتوربیده به عنوان امپراطور این کشور بر تخت نشست .

دو سال بعد نیروهای انقلابی او را از قدرت بر کنار کردند و در سال ۱۸۲۴ قانون اساسی بر مبنای نظام حکومتی جمهوری در مکزیک تدوین شد . نام کشور را نیز از امپراتوری مکزیک به ایلات متحده مکزیک تغییر دادند . در سال ۱۸۳۵ تگزاس از این مکزیک اعلام استقلال می‌کند که این اتفاق منجر به نبرد آلامو و به دنبال آن جنگ آمریکا و مکزیک در بین سالهای ۱۸۴۶-۴۸ می‌شود . در سال ۱۹۱۰ به دنبال عدم رضایت مردم از دیاز منجر به انقلاب مکزیک می‌شود . در سال ۱۹۱۷ قانون اساسی جدیدی به تصویب می‌رسد و حزب ناسیونالیست انقلابی قدرت را در دست می‌گیرد .

 

   
 
107,449,525 : جمعيت
  : زبان
  : با سواد
1.16% : رشد جمعيت
كاتوليك 89% ، پروتستان 6% : دين
  : توريست در سال
مكزيكو : پايتخت
جمهوري فدرال : حكومت
1,972,550 : مساحت
گواتمالا و آمريكا : همسايه ها
19.512 ميليون : خط تلفن
38,451,100 : همراه
.mx : شناسه اينترنتي
پسو : واحد پول
  : محصولات كشاورزي
صنايع غذايي و مشروب ، تنباكو ، صنايع شيميايي، نفت ، پوشاك : صنعت
3% : رشد اقتصادي
4% : بيكار
181 بيليون : بودجه
43.4 ميليون : صادرات به ايران
369.9 بيليون كيلو وات ساعت : واردات از ايران
  : زميني
17562 كيلو متر : راه آهن
2900 كيلو متر : آبي
1839 : فرودگاه
 
 
 



جاذبه های توریستی

این قسمت از سایت در حال ساخت است.


شهرهای مهم

مکزیکو سیتی 

مکزیکو سیتی یا شهرمکزیکو (به اسپانیایی: Ciudad de México) یک کلانشهر واقع در دره مکزیکو (Valle de México) در مرکز کشور مکزیک است.

«مکزیکو سیتی» پایتخت کشور مکزیک است و در ارتفاع ۲٬۲۴۰ متر بالای سطح دریا قرار دارد. جمعیت خود شهر ۸٬۶۰۵٬۲۳۹ نفر و جمعیت کلانشهر برابر با ۱۷٬۸۰۹٬۴۷۱ نفر است (برآورد سال ۲۰۰۰).


«مکزیکو سیتی» پس از تخریب شهر تنوچتیتلان، مرکز امپراتوری آزتک، که در ۱۳۲۵ بنا شده بود شکل گرفت.

فدرال 

 

ايالت فدرال در داخل ايالت مکزيکو و در ارتفاع ۱۰،۰۰۰ پا از سطح دريا واقع و يکى از پرجمعيتترين ايالتهاى جهان به شمار مىرود. اين ايالت، مرکز سياسي، تجاري، فرهنگى و صنعتى بوده و کليه وزارتخانهها و ارگانهاى مهم دولتى را در خود جاى داده است. مرکز ايالت، مکزيکوسيتي، وسعت آن ۱۴۷۹ کيلومتر مربع و بالغ بر ۱۹،۹۴۷،۰۰۰ نفر جمعيت دارد. ايالت فدرال در ۲۷% توليد ناخالص ملى G.N.P کشور سهيم مىباشد.

خاليسکو 

ايالت خاليسکو از توسعه صنعتى در کليه فعاليتها و زمينههاى اقتصادى برخوردار مىباشد. در حال حاضر يکى از مراکز اصلى توليد مواد غذايى مکزيک به شمار مىرود. به دليل برخوردارى از منابع آبى مهم، کشاورزى مهمترين فعاليت مردم اين ايالت را تشکيل داده و با توجه به ساحلى بودن، ماهيگيرى در اين ايالت نيز از اهميت ويژهاى برخوردار است. بندر پورتو والارتا (Puerto Vallarta) مهمترين بندر ايالت محسوب مىشود. ۲۰،۸۱۳ کيلومتر وسعت، ۵،۲۷۸،۹۸۷ ميليون نفر جمعيت داشته و ۶% از توليد ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است. مرکز اين ايالت گودالاجارا (Guadalajara) مىباشد.

وراکروز 

به دليل موقعيت جغرافيايي، ايالت فوق داراى گستردگى منابع زيرزميني، تنوع آب و هوايى و بيشترين خاک مورد بهرهبردارى جهت کشاورزى محصولاتى از قبيل نيشکر، ذرت، لوبيا، برنج و تنباکو مىباشد. ماهيگيرى نيز از اهميت خاصى در اين ايالت برخوردار است. بالغ بر ۲۶۰۰ چاه نفتى دز اين ايالت وجود داشته و علاوه بر آن با توجه به سابقه ديرينه تاريخي، فولکلور و بناهاى باستانى از مراکز توريستى مکزيک نيز به حساب میآيد.



شهر های مهم

این قسمت از سایت در حال ساخت است.



مرسومات خاص

این قسمت از سایت در حال ساخت است.



هتل ها

این قسمت از سایت در حال ساخت است.



مرکز خرید

این قسمت از سایت در حال ساخت است.

خواندن 2100 دفعه

محتوای بیشتر در این بخش: « لبنان کنیا »

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی