3178  |      

درباره میدان و کاخ شهرداری تبریز

میدان شهرداری تبریز معروف به میدان ساعت است . میدان شهرداری ( ساعت ) در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به « ساختمان ساعت » واقع شده ‌است . مردم به این میدان « ساعات قاباغی » ( جلوی ساعت ) می‌ گویند . این میدان در تقاطع خیابان ‌های ارتش و خیابان امام ( پهلوی سابق ) قرار دارد .
وجه تسمیه این میدان به ‌سبب شهرت ساعت تعبیه شده بر عمارت شهرداری می ‌باشد .
این میدان تا سال ۱۳۲۴ چهار راه بود . در زمان حکومت ملی آذربایجان میدان آن ساخته شد و تندیس نیمتنه باقرخان سالار ملی در آنجا نصب شد . پس از سقوط حکومت ملی این تندیس برداشته‌ شد و مجسمه محمدرضا شاه را در آن‌ جا قرار دادند . این میدان از میادین اصلی شهر تبریز به ‌شمار می ‌آید .
 
کاخ شهرداری تبریز

کاخ شهرداری تبریز یکی از بنا های زیبا ، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است که در سال ۱۳۱۴ خورشیدی و به دستور رضاشاه پهلوی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج ‌ارفع‌ الملک جلیلی بنا شد .
کاخ شهرداری تبریز در مرکزی ‌ترین نقطه شهر تبریز و در میدان شهرداری ( ساعت ) این شهر واقع شده‌ است.
کاخ شهرداری تبریز از ابتدای احداث تا حال ، به ‌عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته ‌است و امروزه با تقسیم شهر تبریز به‌ هشت منطقه ، این بنا به ‌عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز محسوب می ‌شود . البته امروزه نیز ، اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز شده ‌است .
کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهارصفحه‌ ای به‌ ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که باطنین موزون زنگ‌ هایش ، هر ۱۵ دقیقه یک ‌بار ، گذشت زمان را به ‌گوش مردم تبریز می ‌‌رساند . نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده ‌شده‌ است و نقشه ساختمان شبیه به ‌طرح یک عقاب درحال پرواز می ‌باشد که با نمونهٔ ساختمان‌ های کشور آلمان ، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد .

تصاویر

         

خواندن 2945 دفعه

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی