3178  |      

قلعه دختر موزه تاریخی در تور باکو

یکی از جاذبه های برتر شهر باکو قلعه دختر  است که ...

 

 

 

 

 

 

 

در سالهای اخیر باکو به عنوان میزبان جدید گردشگران ایرانی شناخته شده است که تور های هوایی باکو، غذاهای خوشمزه این شهر، لغو ویزای باکو، پروازهای مستقیم به باکو از تبریز، برگزاری نمایشگاه های مختلف نظیر نمایشگاه Atif و جاذبه های دیدنی این شهرباعث جذب گردشگران ایرانی به خود می شود.

 یکی از جاذبه های برتر این شهر قلعه دختر  است. قلعه ی دختر در شهر تاریخی باکو یا ایچری شهردر کشور آذربایجان واقع شده است. این قلعه در جنوب شرقی در قسمتی از حصار شهر قدیمی باکو در قرن ۱۲ میلادی  بنا شده است. این بنا به عنوان اثر جهانی آذربایجان در یونسکو نیز ثبت شده است.

شایان ذکر است که زمان ساخته شدن این سازه در بعضی نوشته ها به قرنهای ۱۱ و ۱۲ پیش از میلاد نسبت داد شده است و گفته می شود در قرن ۱۲ مرمت و بازسازی گشته است. در مورد چگونگی و چرایی انتخاب نام این بنا به اسم قلعه دختر نظریه های متفاوتی وجود دارد.  برخی اعتقاد دارند که طبق یک افسانه نام قلعه دختر مربوط به دختر پادشاه باکو است که وی از بام قلعه به پایین پرتاب شده است. برخی منابع دیگر نیز  به اشاره خواهر پادشاه باکو می کنند که توسط برادر خود محبوس شده و در حین گریز از بالای قلعه به پایین سقوط میکند. اکنون قلعه دختر تبدیل به موزه شده است.  در این موزه می توان سیر تکامل و پیشرفت شهر باکو را از زمانهای گذشته تا حال دید. کوچه ها، خیابان ها و مناره های شهر قدیمی باکو از بالای بنای قلعه دختر قابل مشاهده است بلوار شهر باکو و قسمتی از ساحل باکو  نیز از این محل دیده میشود .طول این بنا رو به سوی شرق و به سمت طلوع خورشید متمایل و ورودی آن در جنوب شرقی بنا قرار دارد. ضخامت دیوارهای طبقه اول حدود ۵ متر و در آخرین طبقه به ۳٫۲ متر می رسد و جنس تمام آنها نیز از سنگ است. این بنا دارای ارتفاعی به بلندی ۲۹٫۵ متر و طولی به اندازه ۱۶٫۵ متر دارد .  ظرفیت قلعه دختر ۲۰۰ نفر است. با اجرای تورهای باکو که توسط آژانس های ایرانی و به خصوص تبریزبرگزار میشود و نیز ایجاد تسهیلات بیشتر در پایانه های مرزی و تاسیس هتل های زیبا مانند هتل ماریوت آبشرون، هتل 5 ستاره فرمونت، هتل قفقاز اسپورت و ... ، شمار گردشگران باکو رو به فزون است و قلعه دختر در این میان به عنوان یکی از جاذبه های این شهر میزبان بیشمار میهمانان خود است.

 

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی