3178  |      

آش های معروف تبریز

از زیباترین غذاهای شهر تبریز که طرفداران خاص خود را دارد آش های لذیذ شهر تبریز می باشد  ...

 

 

 

 

 

 

 

 

در کنار جاذبه های گردشگری تبریز همچون موزه ها و پارک ها و خانه های قدیمی از دیگر جاذبه های این شهر می توان به غذاهای سنتی تبریز اشاره کرد که در تور تبریز وتبریزگردی همواره مورد توجه مسافران این شهر است . کدبانوهای آذری دستپخت بسیار لذیذی دارند که کمتر مسافری پیدا می شود که از خوردن غذاهای سنتی این دیار لذت نبرد .

با توجه به اینکه یکی از شاخه های جدید توریسم ، گردشگری غذا می باشد و وعده های غذایی نقش مهم در رضایت گردگشران دارد بایستی اذعان داشت که وجود غذاهای متنوع در فرهنگ غذایی مردم تبریز، تمامی میهمانان را با هر ذائقه و سلیقه‌ در تور تبریز را راضی نگه می‌دارد . در میان این غذاها کوفته‌ و انواع آش‌های تبریز محبوبیت بسیار زیادی دارد، به همین دلیل اهالی دیگر شهرهای کشور نیز این غذاهای خوشمزه را طبخ می‌کنند . در این مطلب آذرگشت ملکی سعی برآن داشته تا به معرفی انواع آش های محلی این منطقه بپردازد :

آش ماست

آش ماست یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های تبریز است که از پیاز، عدس ، برنج ، سبزی آش ، آب گوشت ، سیب‌زمینی ، ماست ، نخود ، لوبیا ، کلم برگ و  هویج تهیه می‌شود . در رستوران های سنتی تبریز آش ماست جزو چند غذای اول قید شده در فهرست غذایی است . البته توجه داشته باشید که اگر به همین آش کمی رشته بزنید ، تبدیل به آش کشک می‌شود و لذتی متفاوتی به شما ارائه می کند . با توجه به محبوبیت این آش حتما در تور تبریز خود این غذا را در منو غذایی خود داشته باشید .

آش میوه

گردشگرانی که عاشق طعم ترش و ملس هستند ، حتما این آش را میل کنند ، چون که عاشق آن می‌شوند. شاید در هر محله‌ای ، تعبیر آن‌ها از آش میوه کمی متفاوت باشد اما اغلب مردم برای تهیه این غذا از نخود ، لوبیا، آلو ، آلوچه، زردآلو ، آلبالو ، زغال اخته ، هویج ، کلم‌برگ ، پیاز ، رشته‌ی آشی ، رب ، گوجه‌فرنگی و تره و جعفری استفاده می‌کنند . سرکه را هم به عنوان چاشنی در آخر به آش اضافه می‌کنند .

 

آش گوجه‌فرنگی ( آش آبغوره )

از دیگر آش‌های بسیار خوشمزه و خوش‌رنگ تبریزی آش گوجه‌فرنگی است که مهارت پخت این غذا فقط از عهده کدبانوهای آذری برمی آید . تنها فرق خوشمزه آش گوجه‌فرنگی و آش آبغوره در میزان گوجه‌فرنگی به کار رفته در پخت آن است که طعمی خاص به این آش می دهد . برای تهیه‌ این آش از لوبیا چیتی یا لوبیا چشم‌بلبلی، بلغور ، برنج ، گوجه‌فرنگی به مقدار زیاد ، تره و جعفری استفاده می‌کنند . برای طعم‌دار کردن آن از غوره یا آبغوره استفاده می‌کنند .

آش اوماج

تبریزی‌ها معمولا آش اوماج را زمستان‌ها می‌پزند که برای سرما‌خوردگی بسیار مفید است و حتما به صورت داغ میل می کنند. برای تهیه‌ی آش اوماج از پیاز فراوان، عدس، رشته یا اوماج ( برای تهیه اوماج آرد را خمیر کرده و سپس آن را رنده می‌کنند ) ، ریحان ، مرزه ، تره ، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند . شاید بتوانید حین تور کندوان در این روستا از این آش میل نمایید .

آش شیله عدس

شیله هم مثل شوربا از غذاهای قدیمی تبریز است که امروزه کمتر کسی می‌پزد . بلغور ، برنج ، پیاز ، عدس ، رب گوجه‌فرنگی و نوعی سبزی محلی به نام « کالش » مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذای خوشمزه است

آش کلم قمری )داش‌کلم آشی (

آش کلم قمری هم جزو آن دسته آش‌هایی است که مخصوص خود تبریز است و در هیچ شهر دیگری نمی‌توانید پیدا کنید . این آش از کلم قمری ، پیاز ، لپه ، بلغور ، برنج ، تره ، جعفری ، سبزی دیگری به نام کروز ، گوجه‌فرنگی ، رب گوجه‌فرنگی و فلفل تهیه می‌شود و برای تزئین نعناع خشک به آن اضافه می‌کنند . اما بعضی از قدیمی‌های تبریز به آش کلم قمری کشک هم می‌ریزند .

مطالب مرتبط:

بازار بزرگ تبریز

معرفی خانه امیرنظام (موزه قاجار)

معرفی هتل کایا لاله پارک تبریز

 

به کانال تلگرامی ما بپیوندید . azargashtmaleki@

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی