3178  |      

دریاچه مهارلو، پدیده‌ای به رنگ قرمز

Maharlou4دریاچه مهارلو در استان شیراز یکی از پدیده‌های شگفت انگیز جهان است.

 

 

 

 

 

 

همه ما با شنیدن نام دریاچه، تصویری که به ذهنمان می‌آید، آبی رنگ است. کمتر کسی به قرمز بودن دریاچه‌ای فکر می‌کند اما فراموش نکنید که این جهان هستی پر از شگفتی‌های طبیعی است. دریاچه مهارلو در استان شیراز نیز یکی از پدیده‌های شگفت انگیز جهان است. در ادامه با ما همراه باشید تا این جاذبه خوش رنگ را برای شما معرفی کنیم.

دریاچه مهارلو در شهرستان سروستان از استان شیراز قرار دارد که به آن مهلو، ماهلویه، مهلویه، جنکال و دریاچه نمک نیز گفته می‌شود. آب این دریاچه بسیار شور است به طوری که همواره میزان قابل توجهی نمک از آن برداشته می‌شود. طول دریاچه مهارلو 160 کیلومتر، عمق آن 3 متر و پهنای آن 43 کیلومتر است اما اخیرا بخش زیادی از آن خشک شده است.

دلیل قرمز رنگ بودن دریاچه مهارلو

آنچه باعث قرمز شدن آب دریاچه مهارلو می‌شود، پدیده‌ای به نام کشند قرمز است. كشند قرمز يا شكوفايي جلبكي به پديده‌اي گفته می‌شود که بر اثر نوعي جلبك ميكروسكپي به وجود مي‌آيد. این نوع جلبک نسبت به شوری مقاوم بوده و زمانی که شوری آب بیشتر می‌شود، رشد جلبک‌ها نیز افزایش می‌یابد. هر چه تعداد آنها بیشتر می‌شود، تراکم جلبک‌ها در سطح آب بالا رفته و به صورت لایه‌ای قرار می‌گیرند. این لایه از تبادل هوا با آب ممانعت کرده، باعث کاهش اکسیژن می‌شود و همزمان سمی تولید می‌شود که برای آبزیان خطر دارد.

Maharlou5

آبزیان و جانوران

فلامینگو، تنجه، مرغابی، اردک سرسبز، چوکا، آنقوت و آبچلیک از جمله مهمترین جانورانی هستند که در مجاورت دریاچه مهارلو زندگی می‌کنند.

عکاسی در دریاچه مهارلو

در سال اخیر، این دریاچه به محل مورد علاقه عکاسان تبدیل شده است. نه تنها عکاسان ایرانی بلکه گردشگران خارجی نیز در سفر به ایران دوست دارند عکسی از خود در این دریاچه سرخ رنگ داشته و صفحات مجازی خود را زیباتر کنند. کمتر جایی در دنیا می‌توان یافت که چنین دریاچه سرخ رنگی داشته باشد.

Maharlou1

دسترسی به دریاچه مهارلو

اگر بخواهید از شیراز به این دریاچه بروید، باید به میدان شیرودی رفته و وارد بلوار ولایت شوید. سپس به خیابان شهید فهمیده بروید و در ادامه مسیر وارد بزرگراه شیراز به بندرعباس، سپس جاده فسا و سروستان شوید. پس از 15 کیلومتر به روستای مهارلو و دریاچه قرمز رنگ آن خواهید رسید.

 

به کانال تلگرامی ما بپیوندید:azargashtmaleki@

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی