3178  |      

موزه سنجش تبریز

موزه سنجش تبریز با گرداوری ابزار سنجش زمان، مصافت، وزن و دیگر معیارها مجموعه ای کم نظیر را فراهم آورده است ...

 

 

 

 

 

 

 

 

هر ساله موزه منحصر به فرد سنجش در شهر تبریز در فضای خانه سلماسی در نزدیکی برج ساعت میزبان گردشگران تور تبریز است. این خانه موزه در دوران قاجار و توسط خاندان حیدرزاده احداث و توسط یکی از خانواده های قدیمی تبریزی به نام خانواده سلماسی در دو طبقه تکمیل یافت . خانه سلماسی با قدمتی 160 ساله در سال 1381 با توجه به نزدیکی به میدان ساعت به خانه موزه سنجش تبدیل شد که در کنار نخستین ابزارهای سنجش وزن ، برق ، آب ، بنزین در ایران بخشی از این مجموعه به ساعت های قدیمی تعلق یافته است . در این مطلب از آذرگشت ملکی قصد داریم تا شما را با زیبایی ها موزه سنجش تبریز آشنا کنیم :

در این موزه انواع ابزار توزین مانند ترازوهای زرگری، قپان‌های بزرگ میادین بار، سنگ‌وزنه‌ها، پیمانه‌های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی، قطب‌نماها و ساعت‌های مربوط به سده‌های گذشته به نمایش گذاشته شده‌اند تا مسیر تکامل این ابزار برای مسافران تور تبریز به نمایش درآید.

در کنار این مجموعه ارزشمند همچنین یک تنه درخت ۵ میلیون ساله متعلق به دوره پلیوسن از دوران زمین‌شناسی نوزیستی نیز در این موزه نگهداری می‌شود که از سوی یک زمین شناس محلی در پارس‌آباد مغان، خریداری و به تبریز منتقل شده استت. جنس این درخت با گذشت زمان تبدیل به سنگ سیلیسی شده و حالت فسیلی و سنگواره‌ای پیدا کرده است که لایه بیرونی آن رنگی شبیه زنگ زدگی آهن به خود گرفته است.

گردشگران تور تبریزگردی با بازدید از موزه سنجش علاوه بر تماشای ابزارآلات موجود در موزه، با نحوه ساختمان سازی و زندگی مردم این دیار کهن نیز آشنا می شوند. طبقه همکف خانه سلماسی دارای طنبی های اصلی و جانبی در اضلاع شمالی و شرقی و غربی مزین به پنجره های اروسی می باشد و این به دلیل اهمیت نور آفتاب و زاویه تابش آن در فصول مختلف بوده است. طبقه زیر زمین ضلع شمالی که توسط پله ای به هشتی ورودی نیز متصل است حوضخانه نامیده می شود و دیگر قسمت های زیر زمین شامل مطبخ، انبار ارزاق و آب انبار می باشد. طبقه همکف دارای طنبی های اصلی و جانبی در اضلاع شمالی شرقی و غربی با پنجره های اروسی است. بنا دارای تذهیب در کمره اتاق ها، شومینه ها و گچبری در سقف طنبی های شمالی و شرقی است .

مطالب مرتبط :

بازار بزرگ تبریز

کندوان، سومین روستای صخره ای جهان

موزه آذبایجان، دومین موزه مهم ایران

 

 به کانال تلگرامی ما بپیوندید .azargashtmaleki@

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی