3178  |      

رازهای هواپیما از زبان خدمه پرواز

کادر و خدمه پرواز برخلاف تصور رایجی که وجود دارد، وظایف اصلی دیگری به جز سرو کردن آب و مواد غذایی به مسافران

و سرنشینان هواپیما دارند. می‌توان گفت مسئولیت اصلی تامین امنیت مسافران برعهده آنان است و به همین دلیل اطلاعات‌شان درخصوص پرواز و هواپیما بسیار کامل است. برای بسیاری شاید جالب باشد تا بخواهند اطلاعاتی را درخصوص پرواز بدانند که شاید در هیچ‌جای دیگری نشنیده باشند.

درصورت ایجاد خطر، کادر پرواز شما را درجریان می‌گذارند

کادر پروازی هواپیما روزانه شاید بیش‌از هزاران مسافر را ملاقات می‌کنند و به همین دلیل به خوبی از وضعیت چهره و روحی آنان باخبر می‌شوند. بسیاری‌از مسافران پس‌از برخواستن هواپیما به سرعت دچار ترس و استرس می‌شوند و مدام از کادر پروازی درخصوص وضعیت هواپیما و احتمال سقوط سوال می‌پرسند. این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر هواپیما دچار خطر باشد و یا کاپیتان احتمال سقوط بدهد، اولین کسی که از موضوع باخبر خواهدشد، مسافران است. یکی‌از اصلی‌ترین وظایف خدمه پرواز، اطلاع‌رسانی سریع به مسافران است. پس در سفر و پرواز، ترسی از عدم اطلاع‌رسانی نداشته باشید.

 خدمه پرواز 1

 

خدمه پرواز، نسبت به مدت زمانی که در هواپیما هستند، حقوق می‌گیرند

در کشورهای خارجی و ایرلاین‌های معتبر جهان، خدمه پرواز تنها براساس مدت زمانی که هواپیما در حال پرواز حقوق می‌گیرند. بدین صورت که حقوق آنان از لحظه‌ی بسته‌شدن درب هواپیما تا لحظه‌ی فرود آن محاسبه می‌شود و تاخیر در حرکت هواپیما جزو مدت زمان کاری‌شان محسوب نمی‌شود. برای مثال شاید کل زمان سفر 8ساعت باشد، اما هواپیما تنها 3ساعت در آسمان و درحال پرواز باشد. درنتیجه خدمه پرواز، حقوق 3ساعت را دریافت خواهندکرد.

 

بالش‌ها و پتوهای هواپیما تمیز نیستند

برخلاف تصورتان و ظاهر بالش و پتویی که درطول پرواز دراختیارتان قرار می‌گیرد، احتمال این‌که این پتوها و بالش‌ها تمیز نباشند بسیار بالاست. در مصاحبه‌ای که با یکی‌از کادر پروازی یکی‌از ایرلاین‌های معتبر جهان انجام شده، مشخص شد پتوها و بالش‌ها پس‌از انجام هر پرواز به بخش شستشو منتقل نمی‌شوند و بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تغییری در شکل ظاهری و رنگ‌شان به وجود آید. حتی در برخی‌از ایرلاین‌ها مشاهده شده که روبالشی جدیدی به جای قبلی برروی بالش قرار می‌گیرد تا ظاهری مرتب داشته باشد.

خدمه پرواز 2

 

آب هواپیما کهنه است

آبی که در هواپیما برای درست کردن چای یا قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تانکرهای زیر هواپیما نگهداری می‌شود و تنها درصورت خالی شدن تانکر، آب تازه‌ای به آن افزوده می‌شود. درنتیجه آب داخل تانکر کهنه است و چای و قهوه‌ای که با آن دم می‌شود، شاید مزه‌ی همیشگی را نداشته باشد. اما در اغلب ایرلاین‌ها، برای آب آشامیدنی، از آب‌های معدنی که در ظروف یک‌بار مصرف هستند، استفاده می‌شود. اگر نسبت به این موضوع حساسیت دارید، بهتر است چای را در فلاسکی جداگانه و کوچک، همراه خود ببرید.

خدمه پرواز 3

 

سرویس بهداشتی هواپیما کثیف‌ترین بخش آن است

بهتر است بدانید که خدمه پرواز، از سرویس بهداشتی مسافران استفاده نمی‌کنند و سرویسی جداگانه برای آن‌ها تعبیه شده است. به دلیل عدم وجود فضای کافی، امکان شست‌وشو و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی هواپیما وجود ندارد و اغلب به‌صورت کاملا معمولی، تمیزکاری برروی آن انجام می‌شود. بهتر است اگر نیازی به استفاده از سرویس بهداشتی نداشتید، به سراغش نروید و اگر مجبور به استفاده شدید، حتما از دستمال کاغذی برای باز و بسته‌کردن دستگیره‌ها و شیرها استفاده کنید.

 

غذای کادر پرواز با غذای مسافران متفاوت است

بسیار پیش آمده که مسافران از غذای هواپیما احساس نارضایتی کنند و چندان میلی به خوردن آن نداشته باشند. اما بهتر است بدانید که کادر پرواز غذای متفاوت‌تر و بهتری نسبت به مسافران میل می‌کنند. حتی در منوی غذایی کادر پروازی، میوه و نان تازه نیز گنجانده می‌شود.

خدمه پرواز 5

 

کادر پرواز به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند

ممکن است پروازی که شما با آن سفر می‌کنید، نهایتا 8ساعت به طول بیانجامد. اما این زمان برای کادر پروازی بسیار بیشتر است و آن‌ها مدت زمان زیادی را باید به این کار اختصاص دهند. تاخیر در انجام یک پرواز، بدین معنی است که کادر پروازی تا پرواز بعدی مدت زمان کمتری را دراختیار خواهند داشت تا بتوانند به استراحت مشغول شوند. برای مثال، اگر بین دو پرواز حدود 24ساعت فاصله‌ی زمانی باشد، درصورت تاخیر هواپیما هرساعت تاخیر، از این زمان 24ساعت کمتر می‌شود و درنتیجه کادر پرواز زمان کافی برای رفتن به منزل، دوش گرفتن و استراحت دراختیار نخواهند داشت.

خدمه پرواز 6

 

 

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی