3178  |      

عوامل تاثیرگذار بر شکوفایی تبریز 2018

تبریز از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است و این رویداد می تواند پیامدهای مثبت و فرصت های خوبی را برای این شهر به همراه داشته باشد. اما قطعا باید برای این رویداد را برنامه ریزی کرد و این امر نیاز به بررسی موشکافانه عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و نگاه سیستمی دارد. در این نوشتار برخی از مولفه های اثرگذار بر آمادگی برای این رویداد را مرور خواهیم کرد.

عوامل اقتصادی و مالی:

یکی از مولفه های مهم هر شهر، مولفه های اقتصادی است که می تواند روی رشد و توسعه آن شهر اثر بگذارد. هنگامی که ورود و خروج جمعیت به بهانه های مختلف ازجمله گردشگری یا نمایشگاه های بین المللی یا رویدادهایی نظیر تبریز 2018 مطرح می شود، عوامل اقتصادی می تواند چهره شهر را مطلوب یا نامطلوب نشان دهند. در این میان سیستم های بانکی که می توانند پلی برای تبادلات اقتصادی و بانکی تبریز با سایر شهرهای جهان باشند، می توانند نقش بسزایی در فرآیند جهانی شدن تبریز ایفا کنند.

همچنین، یکی از مواردی که بازارهای جهانی به آن چشم دوخته، فرش تبریز است که در این مدت می تواند به توانایی برند شدن آن با استفاده از تسهیل در نقل و انتقالات ارزی کمک شایانی کند. معمولا مسافران خارجی در بازدید از مراکز فرهنگی به دنبال خرید محصولات فرهنگی هستند، اما آیا سیستم های بانکی ما حق برداشت و تراکنش های مالی را به آنها خواهند داد؟ از طرف دیگر بروز پدیده صرافی ها و نقل و انتقالات غیر قانونی ممکن است شبکه ارزی شهر را دچار اختلال کند و منجر به ایجاد بازارهای سیاه بانکی و نقل و انتقالات غیرقانونی شود.

عوامل فرهنگی:

فرهنگ، مولفه ای مظلوم است که اثرگذاری بلندمدتی دارد و شاید اثرات مثبت یا منفی آن را نسل های آتی مشاهده کنند. ایجاد فرصت مناسب برای نمایش فرهنگ تبریز در این رویداد می تواند نقش موثر و مناسبی در تبلور یک فرهنگ مذهبی و مدرن شهرنشینی ایفا کند. در این میان عواملی چون شناسایی و معرفی مراکز فرهنگی، تهیه شناسنامه مراکز فرهنگی به زبان های مختلف و در دسترس قرار دادن آنها در بدو ورود گردشگران به فرودگاه، معرفی مراکز توریستی و جایگاه آنها در توسعه فرهنگ نوین می تواند تصویری مطلوب از تبریز در اختیار مسافران قرار دهد.

همچنین استفاده از تبلیغات تبریز2018 روی وسایل حمل ونقل از جمله تاکسی ها، اتوبوس ها و حتی مذاکره با شرکت های هواپیمایی برای ترسیم لوگوی تبریز 2018 روی هواپیماهای وارده، استفاده از تبلیغات محیطی آرامش بخش به جای تبلیغات سیاسی صرف، بازنگری و نصب تابلوهای راهنمای عمومی ، تابلوهای نشانگر شهری که مراکز فرهنگی شهر را نشان دهند و تهیه و چاپ نقشه هایی به زبان های مختلف، می تواند به عنوان ابعاد مدیریت فرهنگی شهر نقش موثری داشته باشد.

عوامل امنیتی:

امنیت، شاه کلید هرگونه رشد فرهنگی و اقتصادی است. اگر امنیت نباشد، هیچ سرمایه گذار، تاجر یا گردشگری تمایلی به بازدید از شهر نخواهد داشت. بنابراین نیروهای امنیتی شهر با درایت، آگاهی، تیزهوشی و چابکی، تمامی عوامل را زیر نظر خود دارند. بروز پدیده داعش در منطقه، این شدت و حساسیت را بیش از پیش گوشزد می کند. طبیعتا همیشه عوامل مخرب منتظر وجود فضای امن برای نمایش قدرت خود هستند.

عوامل مذهبی:

یکی از معیارهای مهم انتخاب تبریز به عنوان شهر برتر اسلامی ، برخورداری از ویژگی های دینی و مذهبی در سطح جامعه است. بررسی و مدیریت صحیح مراکز اسلامی ازجمله مساجد، خانه تکانی این مراکز، نصب پلاکاردها و تابلوهای نشانگر از جمله لوگوی شهری تبریز، آماده سازی مروجان دینی و مراکز فقهی و همچنین ساماندهی نمادهای اسلامی می تواند در تقویت چهره شهر به عنوان شهر مذهبی نقش موثری در انتقال فرهنگ شیعی ما داشته باشد. استفاده از برندهایی از جمله مسجد کبود، بازارهای سنتی و اسلامی و حتی اذان استاد موذن زاده می تواند در معرفی بهتر موثرتر باشد.

عوامل شهری : 

اما وظیفه خطیر شهرداری رویداد «تبریز 2018» بر هیچ کس پوشیده نیست. ترمیم خیابان ها و گذرگاه ها، نصب و به روزرسانی تابلوهای راهنمایی و رانندگی، آماده سازی شبکه های آبرسانی، جمع آوری و دفع صحیح فاضلاب ها به لحاظ اهمیت مسائل زیست محیطی در سطح ملی و بین المللی و ایجاد تصویر شهری سبز و دوستدار محیط زیست از جمله عوامل مهمی است که مدیریت شهری قطعا در این خصوص توجهات لازم را به آن خواهد داشت.

از طرفی شرکت هایی مانند آب، برق و گاز که شریان اصلی انرژی شهری محسوب می شوند، می توانند از طریق مدیریت صحیح کانال های آب و فاضلاب، انجام تعمیرات اساسی در ایستگاه های انتقال گاز، پست های برق و تولید مستمر و پایدار نیروگاه های برقی در این فرآیند جهانی شدن نقش ارزنده ای ایفا کنند. احساس مسوولیت مدیران در این میهمان نوازی نه تنها نتیجه ای شهری، بلکه نتیجه ای ملی و بین المللی برای کشورمان خواهد داشت. تشکیل کمیته های بحران و آمادگی، همچنین آزمایش آن قبل از این رویداد و اطمینان خاطر از آمادگی تمامی ارکان شهری از ضروریات تبریز2018 محسوب می شود.

عوامل ارتباطاتی :

ارتباطات شریان توسعه است و توسعه بدون وجود زیرساخت های صحیح ارتباطی اتفاق نخواهد افتاد. ارتباطات از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ ارتباطات از طریق سیستم های حمل و نقل عمومی ، شهری، ملی و بین المللی و ارتباطات مجازی از طریق سیستم های اینترنت و مراکز پست و مخابرات. آمادگی این عوامل در تسهیل جریان توسعه از ارکان مهم جریان ارتباطات محسوب می شود. آمادگی فرودگاه ها برای پذیرش تعداد زیادی از پروازها، آمادگی سیستم مدیریت خدمات فرودگاهی در جهت مدیریت صحیح خدمات و ایجاد فضای امن و مهمان نوازانه، آمادگی رستوران های فرودگاه، سیستم های بهداشتی و کمک های اولیه، اشیای گم شده، بار واصل نشده، هماهنگی های ویزا و کنترل ورود و خروج و آماده بودن تمامی عوامل فرودگاهی در تسریع و تسهیل این ارتباطات اهمیت دارد. جلوگیری از صف های انتظار طولانی، ایجاد امکانات مناسب برای مواقع تاخیرات پرواز ها یا بحران ها و هتلینگ مسافران، سیستم ایرلاین ها و پروازهای منظم، استفاده از نیروی انسانی در حمل و نقل زمینی و هوایی، آشنایی و تسلط خدمه پرواز به رویداد شهر منتخب تبریز در 2018 از جمله مسائل ضروری است که باید به آن توجه شود. ازطرف دیگر ایجاد سیستم اینترنت پرسرعت و جلوگیری از قطع و وصل مجدد آن می تواند در میزان رضایتمندی گردشگران تبریز از لحاظ برقراری ارتباطات نقش بسزایی ایفا کند.

عوامل تاریخی:

آذربایجان ریشه ای عمیق در تاریخ ایران دارد. نمایش تاریخ تبریز از ابعاد اقتصادی، علمی ، فرهنگی و مذهبی و تاثیر آن در دنیا، توسط مراکز مطالعات تاریخی و در جهت تبیین تاریخ این شهر، همچنین انتشار منابع عملی می تواند در نمایش جایگاه این شهر بزرگ نقش موثری داشته باشد. تاریخ تبریز در خود آزادیخواهانی همچون ستارخان، باقرخان، چهره های فرهنگی همچون پروین اعتصامی ، شهریار، خاقانی شروانی، قطران تبریزی، چهره های علمی همچون باغچه بان، اماکنی مانند مقبره الشعرا، گورستان چرنداب، ایل گلی، عین علی، طوباییه، دانشگاه تبریز، بازار بزرگ تبریز و... دارد که قدمت تاریخی این خطه را به گردشگران نشان می دهد. فرصت هایی از جمله «تبریز 2018» به ندرت اتفاق می افتد؛ اینکه از فرصت ها چگونه استفاده کنیم و بتوانیم از این رویداد قهرمانانه عبور کنیم و الگوی سایر شهرها باشیم، نیازمند تفکر سیستمی و جامع است. آنچه در بالا آمد، نگاهی گذرا و سریع به بخشی از عوامل اثرگذار در این رویداد بود. با تشکیل کمیته های تخصصی و نگاه سیستمی و میان دستگاهی می توان تصویری از تمامی مولفه های اثرگذار را با دقت بیشتر شناسایی و برای مدیریت صحیح آنها برنامه ریزی کرد.

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی