3178  |      

محبوبترین مقاصد خارجی ایران از دید آمار

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور از سفر ۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۰۹ ایرانی به خارج از کشور در هفت ماهه ابتدایی سال ۹۷ خبر داد. در میان مقاصد مختلف، کشورهای زیارتی، ترانزیتی و ارزان در اولویت سفر ایرانی ها بوده اند. 

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حالی از افت سفرهای خارجی ایرانی خبر می دهد که منبع خود را پلیس مهاجرت قرار داده است. پلیس مهاجرت البته در محاسبه آماری خود، خروج ایرانی های مقیم خارج از کشور را نیز حساب می کند. در آماری دیگر، بر اساس گزارش آژانس های مسافرتی، تا پاییز امسال تعداد سفرهای خارجی ایرانی ها تحت تاثیر افزایش نرخ عوارض خروج از کشور، ارز و بلیت هواپیما قرار گرفته و نصف شده بود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز در خبری دیگر از کاهش تعداد مسافران در مسیرهای هوایی خارجی خبر داده و بیان کرده بود: امسال به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم و افزایش قیمت بلیت تعداد سفر با هواپیما در مهر امسال در مقایسه با مهر پارسال ٣٣‌ درصد کاهش پیدا کرده است.

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در ادامه گفت و گوهای خود در زمینه کشورهای مقصد سفر ایرانی ها چنین توضیح داد: بیشترین سفر ایرانی ها از ابتدای امسال تا پایان مهرماه به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، گرجستان، آلمان، قطر و عربستان انجام شده است. 

آقای تیموری در انتهای صحبت های خود اما به موضوع جالب تری اشاره کرد و این کشورها را مقصد نهایی ایرانی ها ندانست: برخی از این کشورها را نمی توان مقصد نهایی ایرانی ها دانست، چرا که کشورهایی مانند ترکیه، امارات یا قطر نقطه اتصال با دیگر کشورها و مسیر ترانزیت ایرانی ها هستند. به همین دلیل نمی توان این تفکیک مقاصد را دقیق دانست. خیلی ها هنگام سفر مقصد اول خود را مثلا استانبول یا دبی ذکر می کنند، اما حداقل ۷۰ درصد از آنها از این شهر به کشور دیگری می روند. 

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی