3178  |      

مقاله ها

مشهد شهر جهانی سنگ های قیمتی شد

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، مشهد مقدس به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی انتخاب شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسین زارع صفت افزود: پس از ارسال پرونده مشهد مقدس به شورای جهانی صنایع دستی، داوران این شورا اردیبهشت ماه امسال از مشهد بازدید کردند.


وی با بیان اینکه نتایج این بازدید برای کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع دستی ارسال شد اظهار کرد: پس از بررسی های نهایی و اعلام نظر رئیسان چهار منطقه اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و آفریقا، طبق نامه خانم 'غدا هیجاوی' رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و بر اساس اعلام رسمی دفتر رئیس این شورا، مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی انتخاب شد.
وی گفت: این انتخاب که فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت های مشهد الرضا (ع) است نشان دهنده غنای فرهنگی استان خراسان رضوی و جایگاه تاریخی سنگ های قیمتی در آن است.
زارع صفت افزود: انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی می تواند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال داشته و فرصت مناسبی برای توسعه صادرات سنگ های قیمتی باشد.
وی اظهار کرد: مراسم گرامیداشت این رویداد نیز مرداد ماه سال جاری در مشهد برگزار خواهد شد.
وی گفت: شهر مشهد به عنوان یک شهر بزرگ و مذهبی و یکی از قطبهای گردشگری فرهنگی و صنایع دستی کشور از ظرفیت های بسیار در حوزه تراش، تولید، فروش و صادرات سنگ های قیمتی برخوردار است و انتخاب آن به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی ارزش فراوان دارد.
زارع صفت افزود: از مجموع رشته های صنایع دستی در ایران 70 رشته صنایع دستی در استان خراسان رضوی فعال است و 90 درصد تراش، تولید، فروش و صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کشور در این استان انجام می شود.
وی ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی موفق به کسب 7 نشان مهر اصالت از یونسکو شده اند که دو نشان آن مربوط به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است.
هیات پنج نفره شورای جهانی صنایع دستی به سرپرستی 'قدا هیجاوی' رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی به منظور ارزیابی و بررسی تبدیل مشهد مقدس به شهر جهانی سنگ های قمیتی، 12 اردیبهشت ماه به مشهد سفر کرده بود.

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی