3178  |      

مقاله ها

معرفی کشور مقدونیه و شهر اسکوپیه

 

اطلاعات کلی کشور  مقدونیه

پایتخت: اسکوپیه

نوع حکومت: جمهوری

زبان رسمی: مقدونی ( 67% )، آلبانیایی ( 20% )، ترکی ( 4% ).

مذهب: ارتودوکس مقدونی ( بیش از 60% )، اسلام سنی ( نزدیک به 25% ).

واحد پول: دنار(Denar)

مقدونیه کشوری در جنوب شرقی اروپا و شمال یونان است که در سال ۱۹۹۱ از یوگوسلاوی پیشین مستقل شد و در سال های اخیر چهره اش در حال تغییر است و به سوی پیشرفت قدم بر می دارد. پایتخت آن شهر اسکوپیه است و از شهرهای مهم دیگر آن شهر اوهرید، بیتولا و استروگا است.

در ۸ سپتامبر سال ۱۹۹۱ مردم مقدونیه با انجام یک همه‌پرسی و با ۷۴% رای موافق مقدونیه را به‌عنوان یک کشور مستقل از یوگوسلاوی جدا کردند. بر اساس توافق مرز دوکشور از استان کوزوو در یوگوسلاوی تعیین شد.

بیشتر کشور مقدونیه را فلاتی با ارتفاع ۶۰۰ تا ۹۰۰ متر تشکیل می‌دهد. رودخانه واردار این کشور را به دو قسمت تقسیم می‌کند و در راه خود از وسط پایتخت (اسکوپیه) عبور می‌کند و در انتها به دریای آگن درنزدیکی شهر دسالونیکی یونان سرازیر می‌شود. دریاچه‌های مهم این کشور اورید و پرسپا هستند که در جنوب شرقی مقدونیه قرار دارند. دریاچه اورید عمیقترین و پرسپا بزرگ‌ترین دریاچه منطقه بالکان هستند. در قسمت شمال غربی هم کوههای سار پلانینا مرز مقدونیه و کوزوو را مشخص می‌کنند که بلندترین قله آن با ارتفاع ۲۷۵۰ متر بلندترین نقطه مقدونیه نیز هست. پارکهای ملی مقدونیه عبارت‌اند از پلیستر (غرب بیتولا)، گالیسیکا (بین دریاچه‌های اورید و پرسپا) و ماوروو (بین شهرهای اورید و تتوو).

اسکوپیه پایتخت کشور مقدونیه و شهری قدیمی‌است که فرهنگ متنوعی را تجربه کرده است. میدان مرکزی اسکوپیه توسط رود واردار به دو بخش تقسیم می‌شود. این شهر مهمترین مرکز سیاسی، فرهنگی، آموزشی کشور مقدونیه می‌باشد. در این میان قرار دادن سیستم های نور و مجسمه ها در مناطق مختلف شهر چهره ای نو به شهر بخشیده است و از سوی دیگر شهرداری اسکوپیه در حال نصب مجسمه در نقاط مختلف شهر و چراغانی کردن بناهای تاریخی است تا چهره ای نو به شهر ببخشد. با وجود اعتراضاتی که به هزینه بالای این پروژه شده است تا کنون نزدیک به 40 مجسمه نصب شده است که پتانسیل گردشگری شهر را بالا برده است. در ادامه تصویر تعدادی از مجسمه ها و جاذبه های این شهر را مشاهده می کنید.

 


 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی