3178  |      

مقاله ها

برگزاری تور ورودی به شهر عزیزمان تبریز توسط آذرگشت ملکی

 

در دنیای پیشرفته امروز گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع ترین ابزارهای رشد مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته و بسیاری از کشورها آن را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زائی و پیشرفت اقتصادی خود قلمداد می کنند.
براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی (UN WTO) در پایان قرن بیستم، صنعت توریسم، صنایع بزرگ دیگر از قبیل خودروسازی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، انرژی، کامپیوتر، تجهیزات اداری، نساجی، پوشاک، تجهیزات مخابراتی، ارتباطی، معدن، آهن و فولاد را پشت سر گذاشت و به نخستین صنعت جهان در آستانه هزاره بیست و یکم مبدل شد.
براساس آمار سازمان جهانی جهانگردی تعداد گردشگران بین المللی در سال های اخیر به بیش از یک میلیارد نفر و گردش مالی آن به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسیده و از هر ۱۲ تا ۱۵ شاغل در دنیا یک شغل به گردشگری اختصاص داشته است. از طرف دیگر هر ۵ تا ۱۰ گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد کرده است.
امّا در ایران هر چند آمار گردشگران ورودی توسط مسئولان گردشگری حدود ۳ میلیون نفر اعلام شده ولی آمار گردشگران ورودی سازماندهی شده از طریق تورهای گردشگری که نقش اقتصادی مؤثری در صنعت گردشگری دارند بالغ بر حدود ۱۲۰ هزار نفر اعلام شده است که با خوش بینی می توان این رقم را حدود یک میلیون نفر گردشگر ورودی برآورد کرد که حدود (یک دهم درصد) تعداد گردشگران جهانی را شامل می شود و بسیار پایین تر از هدف گذاری در سند چشم انداز توسعه گردشگری است که حدود (۱٫۵درصد) تعداد گردشگران جهانی تعیین شده است.

 در سند چشم انداز ۲۰ ساله تأکید شده که باید گردشگری دومین منبع درآمد کشور پس از نفت باشد.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی و جهانگردی آذرگشت ملکی در این زمینه می گوید: با توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران، لازم است سهم ایران از شمار گردشگران جهانی از ۹ صدم درصد در سال ۱۳۸۳(سال پایه) به ۱٫۵ درصد در سال ۱۴۰۴ سال پایانی برنامه چشم انداز ۲۰ ساله افزایش یابد یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر به ایران سفر کنند.
رضا ملکی می افزاید: بر این اساس باید سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی از ۷ صدم درصد در سال ۱۳۸۳ به  ۲ درصد در سال ۱۴۰۴ رشد یابد به گونه ای که کشور ایران در سال ۱۴۰۴ سالانه قریب ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمد کسب نماید.

از طرف دیگر، یکی از دستاوردهای بزرگ توافق ژنو آمادگی تعداد زیادی از جهانگردان برای بازدید از جاذبه های گردشگری ایران می باشد.
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی ایران را جزو ۲۰ مقصد برتر گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام نمود.
این روزنامه در گزارش خود راهبردهای رئیس جمهور ایران برای افزایش چشمگیر درآمد از محل صنعت گردشگری و اقدام دولت در زمینه صدور ویزای فرودگاهی را عامل مؤثری در تبدیل ایران به مقصدی جهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرده است.
روزنامه لس آنجلس تایمز هم چندی پیش در گزارشی از افزایش علاقه مندی گردشگران برای سفر به ایران خبر داد.
این آمار و علاقه مندی فقط در حد گزارش روزنامه های خارجی نیست بلکه آژانس های گردشگری ایرانی هم از رشد ۳۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران خبر داده اند.
روز شنبه تبریز میزبان یک گروه ۵۸ نفر از توریست های ترکیه بود که به همت شرکت هواپیمایی و جهانگردی آذرگشت ملکی به این شهر سفر کرده بودند.
این گروه در ۳ روز اقامت خود در این شهر ضمن بازدید از موزه تبریز، مسجد کبود، عمارت ساعت، بازار تبریز و مقبره الشعرا، به روستای کندوان نیز سفر کردند.
آقای جوشار،  لیدر این گروه با اشاره  به پتانسیل های عظیم گردشگری ایران می
گوید: من  تاکنون به  همه کشورهای  جهان سفر کرده ام و ایران را جزو ۵ کشور برتر و مستعد برای سفر گردشگران یافته ام.
وی با اشاره به سفر خود به شهرهای اصفهان، شیراز، یزد و … می افزاید: تبریز و آذربایجان جاهای دیدنی بسیاری دارد که متاسفانه در مورد آن ها اطلاع رسانی درستی به گردشگران داوطلب سفر به ایران ارائه نمی شود و این باعث می شود گردشگران غربی از تبریز گذشته و به دیگر شهرهای ایران مسافرت کنند.
وی تبلیغات و اطلاع رسانی درست و صحیح را رمز موفقیت در جذب گردشگر دانسته و گفت: با توجه به تبلیغات منفی علیه ایران در کشورهای غربی، لزوم شفاف سازی و اطمینان بخشی به گردشگران از سوی مسئولان ایرانی احساس می شود.
دکتر احمد آلاگوز نیز با اشاره به آرزوی دیرینه خود جهت سفر به تبریز می گوید: با توجه به اشتراکات فرهنگی بسیار، من در این شهر احساس غریبی نمی کنم.
این پزشک ۶۱ ساله که از دیدن کاشی های فیروزه ای مسجد کبود ذوق زده شده است، شهر شمس را وطن دوم خود می خواند.
خانم گولدن آیدین نیز با اشاره به سفر ۶ سال پیش خود به اصفهان، ازآرزوی دیرینه خود جهت سفر به تبریز می گوید و می افزاید:از این که بالاخره به آرزویم رسیدم، خوشحالم.
این خانم بازنشسته بانک، تبریز را پر از گوهرهایی می بیند که برای کشف آنها باید دل به دریا زد.
احمد تورک سوز نیز با اشاره به قرابت های فرهنگی و زبانی، از لزوم اطلاع رسانی و شناساندن قابلیت های فرهنگی تبریز به  گردشگران می گوید.
این وکیل استانبولی می افزاید: اقتصاد ایران ناگزیر از روی آوردن به صنعت گردشگری است و دیر یا زود به این واقعیت تن خواهد داد که «چاه نفت آینده ایران» که البته هنوز درش بسته است، صنعت گردشگری است.
گفتنی ها در باب مسائل گردشگری بسیار است ولی در این نوشته به همین مقدار بسنده می کنیم، فقط یادمان باشد که صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پر درآمد و در عین حال سالم و پاک برای اقتصاد هر منطقه و کشور محسوب می گردد.
رونق این صنعت بیانگر ثبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و علمی کشورهای جهان است. به بیان دیگر صنعت گردشگری با برخورداری از امتیازات منحصر به فرد همزمان چندین هدف را در فضای یک منطقه تامین می نماید درحالیکه صنایع دیگر هر کدام به تنهائی تامین کننده بخشی از اهداف مورد نظر هستند.
این صنعت نو پا ، در سالهای اخیر تاثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی جهان داشته است، به گونه ای که امروزه یکی از بزرگ ترین بخشهای اقتصادی در بسیاری از کشورها به شمار می رود.
از سوی دیگر، گردشگری برای ایران که وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد، می تواند به عنوان راهی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد تک محصولی باشد.

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی