3178  |      

ایچری شهر، میراث یونسکو در قلب باکو

ایچری شهر باکو منطقه توریستی و جذلب آذربایجان ، ثبت شده در یونسکو ...

 

 

 

 

 

این آثار تاریخی و با ارزش ثبت جهانی یونسکو شده و باکو را تبدیل به یک قطب جهان گردی بی نظیر کرده است . این شهر زیبای محصور شده که در شمال غربی باکو واقع شده است از زمان دیرینه سنگی تا حالا محل سکونت انسانهای بی شماری بوده و فرهنگ و آداب رسوم مختلفی را به خود دیده ... ازجمله این فرهنگ ها و ملیت ها می توان به ایرانیان ، زرتشتیان ، عثمانی ها ، اشوبی ها و ترکمن ها اشاره کرد . ایچری شهر باکو یکی از 5 جاذبه ای که نباید در تور باکو از دست داد . جاذبه ای که نباید در تور باکو از دست داد .

ایچری شهر دارای 23 محله ، 2 کاروان سرا ، 3 چشمه آب ، میدان بازار و ... می باشد که جذاب ترین و پر طرفدارترین مکان آن قلعه دختر می باشد .

در سال ۲۰۰۷ در نشستی که وزرای فرهنگی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل دادند ، در نتیجه ی آن باکو را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای سال ۲۰۰۹ اعلام کردند. و در سال ۲۰۰۰ میلادی سرانجام ایچری شهر باکو و قلعه دختر به عنوان آثار جهانی در یونسکو ثبت شد و این امر در جذب گردشگران و پر رنگ کردن شهر باکو به عنوان یک قطب گردشگری امری به سزایی بود . در اطراف ایچری شهر بازار های محلی و سوغاتی های زیبا نیز وجود دارد . برای اطلاعات بیشتر در خصوص این منطقه جذاب و توریستی شهر باکو در پکیج تور هوایی باکو از تبریز با کانتر مربوطه در شرکت آذرگشت ملکی تماس حاصل فرمایید .

آتشکده زرتشتیان در باکو

باکو ، کرسی آران بر ساحل غربی دریای خزر قرار دارد . باکوی بزرگ مشتمل بر شبه جزیره آب‌ شوران است و دارای بندرگاهی بزرگ و چندین نهاد فرهنگی است . نامش در مآخذ اسلامی به صورت باکویه ، با کوه نیز ضبط شده‌ است . در کنار این منطقه زیبا غذا های خوشمزه تور باکو نیز ارائه می گردد .

 

 

نخستین بار در حدود سدهٔ پنجم میلادی ذکر شده است که مردم آن مانند بقیه مردم ایران آن روز زرتشتی بودند و شهر دارای آرامگاه‌ های زردشتی بوده‌ است . این شهر در تصرف شروانشاهان بود و پس از سقوط این سلسله به تصرف صفویه درآمد با آنکه در زبان مردمان خود آران و در کتابهای روسی و ترکی نام شهر « باکو » است . شکل باد کوبه گویا از زمان صفویه پیدا شده است . این منطقه زیبا و توریستی یکی از به یاد ماندنی ترین گشت های تور زمینی باکو از تبریز از سوی شرکت آذرگشت ملکی می باشد .

گورستان قدیمی ایچری شهر

بعد از دولت صفویه مدت کوتاهی تحت تصرف ترکان عثمانی بود (۱۵۸۳_۱۶۰۶ م) و پس از آن به دست ایرانیان افتاد و سرانجام در ۱۸۰۶سال این شهر تاریخی و مملو از بناها و تاریخ ملیت و فرهنگ های متفاوت به تصرف روسیه در آمد . این گورستان یکی دیگر از برنامه های گشتی تور باکو می باشد .

  کاروانسرای ایچری شهر

 باکو در پیرامون جزیره الله‌ اکبر واقع است . آبش قابل شرب و خوشگوار و هوایش نسبتا گرم زمینش ریگزار است . از بناهای انوشیروان و حصارش از شاهان شیروان است . این محل برای زرتشیان از اماکن بسار مقدس به شمار می رفت و امروز نیز تعدادی از زرتشتیان هنوز هم در آن جا سکونت دارند. کاخی بزرگ از آثار زمان شاه عباس صفوی در آنجا هست 

قلعه دختر

 

 

قلعه دختر (به ترکی آذربایجانی: قیز قالاسی Qız Qalası) (به انگلیسی: Maiden Tower) از آثار به جا مانده در دوره ساسانی در شهر باکو است .

این اثر تاریخی که با ۲۹،۵ متر طول ، ۱۶ متر عرض ، و ۶ طبقه که در حدود زمانی قرن ۵ و ۶ میلادی (ساخت مرحله اول) و قرن ۱۲ (مرحله دوم) ساخته شده‌است و همچنین این اثر مهم و تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است . برای اطلاع بیشتر و راحتی سفر باکو از راهنمای تور باکو استفاده نمایید .

در واقع این قلعه در روزگار کهن ، نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آن‌جا می‌رفته‌اند و از این رو آن قلعه را بسیار مقدس می دانستند .

 قلعه دختر  در سال ۱۹۶۰ مرمت شد در سال ۱۹۶۴ تبدیل به موزه گردید و سازمان یونسکو نیز در سال ۲۰۰۰ این بنا را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نمود . این قلعه زیبا از گشت های تور هوایی باکو از تبریز و تور زمینی باکو از تبریز می باشد . 

 نمایی از شهر باکو از داخل ایچری شهر

 

 

از بناهای قدیمی قابل توجه برجی است بسیار مرتفع که معروف به برج دختر است . درحدود سالهای ۱۷۳۵ م . سرانجام دولت ایران آن را از تصرف روسیه درآورد و درسال ۱۸۰۵ یکباره باد کوبه یا همان باکو باری دیگر بتصرف روسیه درآمد و آن جا را شهر نظامی و بندرگاه خود قرار دادند . در کنار این مکان سنتی و قدیمی باکو هتل 5 ستاره لوکس و مدرن فرمونت باکو قرار دارد . تمامی این مناطق جذاب و توریستی تور باکو با راهنمای آذری زبان در پکیج های مختلف از سوی شرکت آذرگشت ملکی به مسافران عزیز ارائه می گردد .

 

برای آشنایی بیشتر با  هتل های باکو ( هتل قفقاز پوینت ، هتل شهر قفقاز ، هتل ماریوت آبشرون ، هتل کمپینسکی ، هتل فرمونت و هتل قفقاز اسپورت باکو ) روی هر کدام کلیک کنید . برای مشاهده پکیج تور باکو کلیک کنید همچنین برای اطلاعات بیشتر در خصوص تور هوایی باکو از تبریز ، تور زمینی باکو ، اخذ ویزا ، رزرو هتل و همچنین تور نوروزی باکو به کانال تلگرامی ما بپیوندید . azargashtmaleki@

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی