3178  |      

کندوان، سومین روستای صخره ای جهان

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ ای جهان است که از جذابیت بی‌ نظیر برای گردشگران خود برخوردار است و ......

 

 

 

 

 

 

روستای صخره ای کندوان در حدود 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز در نزدیکی شهرستان اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی میزبان گروه تور تبریزگردی است. این روستا به ‌دلیل شکل خانه ‌های آن که به ‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده ‌اند از جذابیت گردشگری فراوانی برخوردار است. کندوان یکی از سه روستای صخره‌ ای جهان است که از جذابیت بی‌ نظیر برای گردشگران خود برخوردار است و همیشه در تور تبریز لحاظ می گردد. مهم ‌ترین سوغات روستای کندوان نیز عسل است که شهرت زیادی دارد. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای ۶ هزار ساله محسوب می ‌شود که با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری ‌های کلیوی بسیار مفید است.

کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می ‌دهند. در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های سهند ده ها کران چندتایی، جفتی، تکی، مخروطی شکل و دوک مانند منظره‏ای بی نظیر در یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران خلق کرده است. از دهانه‏ های آتشفشان سهند و دیگر کوه های آتشفشانی اطراف، طی هزاران سال، مواد مذاب بیرون می‏جهیده است. این گدازه ها در طی قرون متمادی روی هم انباشته و به تدریج بر روی آنها پوسته‏ای از سنگ ایجاد گردیده است. گدازه های مذاب آتشفشانی طی هزاران سال متمادی به وسیله باد و بوران تغییر شکل یافته و به فرم کران و دوک شکل در آمده اند. طی سالیان متمادی قسمت های کمتر سخت کران ها فرو ریخته و قسمت های سخت‏تر نیز باقی مانده اند و وضعیت کنونی را که بیشتر به معجزه طبیعی شباهت دارد ایجاد نموده است. در تور کندوان شما قادر خواهید بود از داخل خانه های مردم محلی دیدن کنید و از محصولات بومی این روستای صخره ای خرید کنید.

معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌ آید. چرا که دیگر کسی در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا زندگی نمی ‌کند. از نظر نوع معماری خانه های سنتی و باستانی کندوان در ایران و جهان نظیر ندارند که به عقیده تعدادی از محققین احداث این خانه‌ها به قرن ۷ هجری همزمان با یورش مغول‌ها برمی‌ گردد. نورگیرهای این خانه ها اغلب در طبقات بالا واقع شده ‌اند که به نسبت طبقات پایین از سختی و مقاومت کمتری برخوردارند. جنس پنجره‌ها از چوب بوده اغلب به شکل شطرنجی و در آنها قطعات کوچک شیشه تعبیه شده است.

وجود آب معدنی، خانه‌های منحصر به فرد، دره‌های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می شود.

 مطالعه بیشتر: موزه آذربایجان دومین موزه مهم کشور - موزه شگفت انگیز عصر آهن تبریز - معرفی خانه امیرنظام (موزه قاجار)

 

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی