3178  |      

جاذبه های تاریخی و طبیعی جلفا

جلفا با دارا بودن تعداد جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوع جایگاه ویژه ای در بین ...

 

 

 

 

 

جلفا شهری مرزی میان ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در استان آذربایجان‌شرقی است که به دلیل موقعیت گمرکی و تجاری خود یکی از شهرهای مهم کشور به شمار می‌آید. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری است و وجود کلیساهای تاریخی بسیار در آن نمایانگر آن است که اغلب ساکنین شهر دارای اقلیت‌های مذهبی بوده‌اند. همچنین از سوی دیگر جلفا در منطقه آزاد تجاری واقع‌ شده  و به همین دلیل یکی از قطب‌های مهم تجاری ایران به‌ شمار می‌آید و جالب است بدانید که این شهر پس از فرودگاه‌های تهران، پرترددترین مرز مسافری کشورمان می‌باشد.

جلفا به لحاظ آب هوایی شهری نیمه‌خشک و نیمه سرد است. در فصول گرم سال همچون تابستان، دمای هوا در این شهر بسیار بالاست و در فصل زمستان نیز به دلیل واقع‌ شدن آن درنزدیکی کوه کیامگی و همچنین کوه‌های سر به فلک کشیده شده دیگر، دمای هوا پایین و بسیار سرد است. به همین خاطر بهتر است بگوییم که دو ماه اول سال در فصل بهار بهترین زمان برای سفر به جلفا و بازدید از این شهر زیبا است. البته این شهر زمستان‌ها و تابستان‌های بسیار شگفت‌‌انگیزی دارد. با ما همراه باشید تا بیشتر با دیدنی‌های جلفا آشنا شوید.

رودخانه ارس

رودخانه ارس یا آراکس قدیم از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد.  ارس در حقیقت مهم‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران می‌باشد. این رودخانه زیبا نزدیک به ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از غرب به شرق سرازیر شده و از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد.

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سن استپانوس یا کلیسای استفانوس مقدس، دومین کلیسای مهم ارامنه در کشور در شش کیلومتری روستای دره‌شام و پانزده کیلومتری غرب جلفا در آذربایجان‌شرقی است که از نظر اهمیت بعد از قره کلیسا جای دارد. «سن استپانوس» یا «سن استفان»، اولین شهید راه مسیحیت است که در بیت‌المقدس توسط یهودیان سنگسار شده است.  این کلیسا که در دل کوه قرارگرفته و شکل ظاهری این کلیسا به شکل استوانه‌ای با گنبدی مخروطی شکل است. قدمت کلیسای سنت استپانوس به قرن نهم میلادی باز ‌می‌گردد و جالب است بدانید این کلیسا در قرن ۱۷ میلادی توسط خلیفه اعظم وانگ استپانوس مرمت شد.  ضای داخل کلیسا از سه قسمت ایوان، نمازخانه و محراب تشکیل‌شده است که به شکل صلیب می‌باشد. ایوان اصلی بر دو ستون و دو نیم ستون قرار دارد. در پشت ایوان و زیر گنبد اصلی نیز یک نمازخانه قرار دارد.

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از قشنگ‌ترین نقاط دیدنی طبیعی در آذربایجان‌شرقی است که حتما باید از آن دیدن کنید. وجه‌ تسمیه آبشار آسیاب خرابه این است که در گذشته در این منطقه آسیاب آبی موجود بوده که مردم از آن استفاده می‌کردند. اما اکنون به دلیل این‌که بخش‌های اعظم آن تخریب‌ شده و دیگر کاربردی ندارد به این نام مشهور است. شار آسیاب خرابه مکانی منحصر به‌ فرد در دل کوه‌ها است که آب آن از کوه‌های کیامکی سرچشمه می‌گیرد و سطح دیواره‌های آبشار که از گیاهان آبزی و خزه‌ها پوشیده شده است منظره‌ای فوق‌العاده و بسیار چشم‌نواز به وجود آورده است.

پارک ملی کمتال

پارک ملی کمتال یا کنتال از هفت هزار هکتار در شمال استان آذربایجان‌شرقی در مرز بین‌المللی با جمهوری ارمنستان برخوردار است و جزئی از شمال‌شرقی پناهگاه حیات‌وحش کیامکی به شمار می‌رود. در حال حاضر این پارک از جمله مناطق حفاظت شده از سوی اداره محیط‌زیست در استان آذربایجان‌شرقی است که جهت محافظت از منابع طبیعی و حیوانی این منطقه تاسیس شده است.

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان، کلیسایی تاریخی است که در غرب شهر مرزی جلفا در کناره رودخانه ارس، در میان کوه‌های رسوبی سرخ رنگ قرار دارد و مکانی برای عبادت چوپانان ارمنی ساکن روستاهای اطراف در این منطقه بوده است. بنای این کلیسا به دلیل اینکه مورد استفاده قشر ساده و بی‌آلایش چوپانان بوده، بسیار ساده، زیبا و بی‌آلایش ساخته شده است.

مجموعه کردشت

مجموعه کردشت یکی از زیباترین نمونه‌های معماری ایرانی و جاذبه‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در روستای کردشت و در جوار شهرستان جلفا قرار دارد. قدمت تاریخی این مجموعه به دوره قاجار و به جنگ‌های سی ساله ایران و روس باز می‌گردد. مقر برجک‌ها و حصارهای باقیمانده از آن دوران سندی بر این مدعی است که در زمان جنگ ایران و روس این مجموعه مرکز فرماندهی عباس میرزا بوده‌است.  این مجموعه بی‌نظیر شامل ۸ بنای مهم از جمله حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه منسوب به عباس میرزا و ساخلو (پادگان نظامی) است. قلعه نظامی کردشت از قلعه‌های مورد استفاده در مبارزات عباس میرزا علیه روسیه بوده است البته باید بدانید که قدمت این قلعه به قرن‌های اولیه اسلام می‌رسد.

کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای خواجه نظر یا عباسی یکی از ۹۹۹ کاروانسرای بنا شده در زمان حکومت «شاه عباس صفوی» است که در پنج کیلومتری جلفا واقع شده است. می‌گویند که «خواجه نظر» یکی از ارامنه معتبر در جلفا بوده است که در تجارت ترقی کرد و نزد «شاه عباس کبیر» جایگاه و اعتباری پیدا کرد و به همین دلیل «شاه عباس» او را کلانتر  ملت ارامنه کرد و به افتخار وی در جلفا دو کاروانسرای بزرگ در دو طرف رودخانه ارس بنا کرد.

روستای پلکانی اشتبین

روستای پلکانی اشتبین که به آن «ماسوله آذربایجان شرقی» نیز می‌گویند، در حاشیه سواحل زیبای رودخانه ارس در میان کوه‌های بلند قرار دارد و طبیعت چشم‌نواز، سبز و دل‌انگیز آن، بهشت را به تصویر می‌کشد.  جالب است بدانید قدمت روستای اوشتبین به دوره صفویه بازمی‌گردد این نکته در کتیبه‌های مرمرِ موجود در سر در خانه‌ها قابل‌رؤیت است. وجه‌ تسمیه روستای پلکانی اوشتبین این است که «اوش» به معنای عدد سه و «تبین» به معنی قبیله است و این روستا از ترکیب سه روستای اطراف تشکیل‌ شده و عده‌ای هم معتقدند که بخش دوم نام روستا «بیین» به معنای میان است. همچنین این روستا چون در میان سه کوهستان کیامکی، کوه‌‌های دودسته‌شان و قازان داغی واقع شده است به این نام مشهور می‌باشد.

بازارچه مرزی

بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس درست در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان در شهر جلفا واقع شده است. این بازارچه از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرد و اکنون یکی از بازارهای پر رونق و پر رفت و آمد استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود .

 

مطالب مرتبط :

بازار بزرگ تبریز

کندوان، سومین روستای صخره ای جهان

موزه آذبایجان، دومین موزه مهم ایران

 

 به کانال تلگرامی ما بپیوندید .azargashtmaleki@

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی