3178  |      

بازار بزرگ تبریز

یکی از جاذبه های زیبای تبریز که میتوان ساعت ها در آن غرق لذت شد بازار بزرگ و سنتی تبریز می باشد که در تور تبریز ...

 

 

 

 

 

 

 

 

مجموعه بازار تاریخی تبریز مهمترین جاذبه در تور تبریز است که به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، در طول قرن‌های گذشته همواره یکی از مهم‌ترین مراکز تجارت و بازرگانی آسیای غربی به شمار می‌رفته است. بازار تبریز، قلب تپنده این شهر، با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع بزرگ ترین بازار سرپوشیده سنتی جهان است که در سال 1354 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران و در مردادماه سال 1389 خورشیدی به عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در ادامه آذرگشت ملکی برای آشنایی هرچه بیشتر گردشگران ورودی به تشریح این جاذبه مهم تبریز می پردازد:

عواملی مانند سبک معماری بازار، آرایش مغازه ها، کثرت تیمچه ها، کاروان سراها، دالان ها، راسته ها و همچنین انواع مشاغل و حرفه ها، وجود تعداد بسیاری مدرسه و مسجد که عمدتاً از سابقه تاریخی برخوردارند، این بازار را به مقصدی همیشگی در تور تبریزگردی بدل کرده است. 

این بازار حدود 3 سده پیش و پس از وقوع زمین لرزه تاریخی تبریز در سال 1193 قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهانگردانی که از سده چهارم هجری تا دوره قاجاریان از این بازار بازدید کرده اند، درباره آن اطلاعاتی ارائه داده اند. به درستی میتوان ادعا کرد که بازار تبریز در کنار موزه آذربایجان محبوبترین سایت های گردشگری تبریز در تور تبریز لحاظ می شوند.

پیش تر یکی از ارکان های اصلی و اساسی بازار تبریز، ارامنه بودند که داد و ستد بسیاری با اروپاییان داشتند؛ به طوری که یکی از گردشگران فرانسوی از جایگاه ویژه و ممتاز مغازه های آن ها در این بازار در تجارت با تاجران روس خبر داده است. به گونه ای که ارامنه گرجستان برای نخستین بار کالاهای انگلیسی را از استانبول خریداری کرده و وارد مناطق شمالی ایران کردند. آذرگشت ملکی برای شما مهمترین بازارچه های بازار تبریز را فراهم کرده است تا در سفر به تبریز حتما از این اماکن بازدید به عمل آورید

مهمترین بازارچه های بازار تبریز :

ـ بازار امیر تبریز : بازار امیر یکی از مهم ترین و پررونق ترین بازارهای تبریز هم از دید تجاری و هم از لحاظ جاذبه گردشگری تبریز است که همواره تعداد بسیار زیادی گردشگر در این مکان به گشت تور تبریز مشغول هستند. میرزا محمدخان امیرنظام، فرزند شیخ علی خان وزیر شاه سلیمان و نوه میرآخور شیخ صفی الدین اردبیلی، این بازار را بنا نهاده است. وی در زمان ولی عهدی عباس میرزای نایب السلطنه وارد تبریز شده و به جهت حمایت های او به سمت امیرنظامی رسیده است.

ـ بازار بلورفروشان تبریز : بازار بلورفروشان (قیزبستی) پیش تر مکان فروش بهترین وسایل شیشه ای از جمله بلور در سطح تبریز بوده است. تیمچه ها و سراهای آن شامل “تیمچه قندفروشان”، “تیمچه مظفریه”، “دالان بادامچی لر”، “دالان حاج شیخ”، “دالان میرزا مهدی”، “سرای میرزا مهدی” و “سرای گرجیلر (جورجیلر)” می شود.

ـ بازار صادقیه تبریز : بازار صادقیه از گذشته تا به امروز، محل فروش انواع قالی دست بافت تبریز بوده است که میزبان گردشگران علاقمند به فرش می باشد. از تیمچه ها و سراهای معروف این بازار می توان “تیمچه حاج رحیم”، “دالان خونی”، “سرای بزرگ شاهزاده”، “سرای دباغایی”، “سرای دودری”، “سرای قدیم سید حسین”، “سرای کوچک شاهزاده” و “سرای میانه سید حسین” نام برد.

ـ بازار حرمخانه تبریز : از تیمچه ها و سراهای بازار حرمخانه می توان به “تیمچه سعدیه”، “تیمچه هاشمیه”، “سرای آلمانی ها” و “سرای صاحب دیوان”و (ساختمان سنگی کلانتری 8 سابق) اشاره کرد.

ـ بازار شیشه گرخانه تبریز : بازار شیشه گرخانه در گذشته محل فروش انواع شیشه بوده و بیش تر دکان های آن به شیشه سازی مشغول بوده اند. این بازار پیش تر از دو سرا به نام های “حاج رسول” و “میرزا علی النقی” تشکیل یافته بود؛ ولی شهرداری تبریز این دو سرا را تخریب کرده و در محل آن ها، بازار و پارک شمس تبریزی را احداث نمود. امروزه بازار شیشه گرخانه محل عرضه انواع لوازم آرایشی و لوازم التحریر است.

ـ بازار کفاشان تبریز : بازار کفاشان یکی از عمده ترین مکان های تولید و عرضه کفش در تبریز است. تیمچه ها و سراهای متعدد این بازار، محل دوخت و تولید انواع کفش است. از مهم ترین تیمچه ها و سراهای بازار کفاشان می توان به “تیمچه امید”، “تیمچه حاج ابوالقاسم”، “سرای امید” و “سرای حاج ابوالقاسم” اشاره کرد.

ـ راسته بازار تبریز : راسته بازار جزء یکی از بزرگ ترین بازارچه های بازار تبریز است. تیمچه ها و سراهای متعددی در این بازار وجود دارد که محل عرضه بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم است و از این حیث به بازار ملی نیز شهرت دارد.

مطالب مرتبط :

هتل کاروانسرای یام

موزه شگفت انگیز عصرآهن

کندوان سومین روستای صخره ای جهان

به کانال تلگرامی ما بپیوندید . azargashtmaleki@

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی